Google+ Ηλεκτρολόγος μηχανικός: Σύνδεση πηνίων τριφασικού μοτέρ σε αστέρα και τρίγωνο. Το ταμπελάκι - πλακάκι του μοτέρ.
Προσοχή: Οι οδηγίες που δίνονται στο παρόν blog πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα με εξουσιοδότηση από τον νόμο για την πραγματοποίηση ηλεκτρολογικών εργασιών καθώς και τις απαραίτητες γνώσεις. Μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους για όσους πραγματοποιούν τις εργασίες, αλλά και για το κοινό.

Σύνδεση πηνίων τριφασικού μοτέρ σε αστέρα και τρίγωνο. Το ταμπελάκι - πλακάκι του μοτέρ.

Σύνδεση πηνίων ηλεκτρικού κινητήρα
Τα πηνία, τα γράμματα που χρησιμοποιούνται
και οι συνδέσεις αστέρα και τρίγωνο  
Όλα τα τριφασικά μοτέρ βραχυκυκλωμένου δρομέα μίας ταχύτητας, (ΑΤΚΒΔ : Ασύγχρονος Τριφασικός Κινητήρας Βραχυκυκλωμένου Δρομέα) ανεξαρτήτως των ονομαστικών στροφών και της ισχύος τους, αποτελούνται από τρία χάλκινα μονωμένα σύρματα που περιελίσσονται εντός του στάτη του μοτέρ δημιουργώντας πηνία. Τα πηνία αυτά λέγονται τυλίγματα του μοτέρ.

motor label
Στοιχεία τριφασικού μοτέρ στο ταμπελάκι που έχει πάνω του.
Στην Ελλάδα το δουλεύουμε σε αστέρα ( 400 V ) ή σε τρίγωνο
 αν ελέγχουμε τις στροφές του με μονοφασικό inverter (230 V ) . 
Τα γράμματα που συνήθως χρησιμοποιούνται για τον ορισμό των άκρων των πηνίων είναι τα έξι τελευταία γράμματα του αγγλικού αλφάβητου, δηλαδή τα u, v, w, x, y, z.

Τα ζευγάρια των γραμμάτων που αποτελούν τα τρία πηνία είναι :

1o  πηνίο :  U - X
2o πηνίο  :  V - Y
3o πηνίο  :  W - Z

Τα πηνία είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε να αντέχουν την τάση τροφοδοσίας τους. Αυτή την τάση μας την δίνει ο κατασκευαστής στο ταμπελάκι που έχει κάθε μοτέρ "καρφωμένο" στο σώμα του (ποτέ βιδωμένο) .

Στοιχεία κινητήρα
Ταμπελάκι μοτέρ .Η μέγιστη τάση που μπορεί να δουλέψει
είναι 480 V σε αστέρα ή 275 V σε τρίγωνο με ισχύ 0,21 Kwatts.
Επειδή ο τρόπος σύνδεσης τους με την τάση παροχής μπορεί να είναι σε αστέρα ή σε τρίγωνο, δίνονται από τον κατασκευαστή ξεχωριστές τιμές για την κάθε σύνδεση. π.χ. 230/400 V ή 380/660 V ή 125/220 V, για τρία διαφορετικά μοτέρ.
Η ποικιλία οφείλεται στην διαφορετική τάση παροχής δικτύου που υπάρχει στις διάφορες χώρες. Tο μικρότερο από τα δυο νούμερα, η μικρότερη τάση δηλαδή, αναφέρεται πάντα για σύνδεση τριγώνου και το μεγαλύτερο πάντα για σύνδεση αστέρα.
Το αντίστροφο ισχύει για την ένταση του ρεύματος για το οποίο  δίνονται δυο τιμές π.χ. 1,3/0,8 Α ή 1,23/0,71 Α. Το μικρότερο είναι πάντα για σύνδεση αστέρα και το μεγαλύτερο πάντα για σύνδεση τριγώνου.

Star connection
Σύνδεση αστέρα.
Εδώ τα άκρα των τριών πηνίων ονοματίζονται ως
(u1 - u2), (v1 - v2) και (w1 - w2).Η γέφυρα είναι στα
 u2,v2 και w2
Η "γεωμετρία" στην τοποθέτηση των ακροδεκτών των άκρων των πηνίων από τον κατασκευαστή, στο κουτί σύνδεσης του κινητήρα, είναι τέτοια ώστε με τις τρεις μικρές λάμες που δίνονται μαζί με το μοτέρ να επιτυγχάνουμε την επιθυμητή σύνδεση χωρίς κόπο και με σιγουριά . Για το τρίγωνο χρειάζονται και οι τρεις λάμες, ενώ για τον αστέρα οι δύο. Την τρίτη λάμα στην περίπτωση του αστέρα την βάζουμε μαζί με μια από τις άλλες δύο για να μην την χάσουμε.

Η ισχύς του μοτέρ είναι η ίδια ανεξάρτητα από την σύνδεση αστέρα ή τριγώνου, πάντα βέβαια για την ονομαστική τάση λειτουργίας του στην κάθε σύνδεση.

Η ωμική αντίσταση και των τριών πηνίων είναι ίδια με πολύ μικρή απόκλιση. Η μέτρηση αυτής της αντίστασης είναι ένας από τους τρόπους που χρησιμοποιούμαι για να δούμε αν τα τυλίγματα του μοτέρ είναι καλά ή έχουν αλλοιωθεί, αν δηλαδή  κάποιο τύλιγμα έχει ψηθεί με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη αντίσταση του.

Για τον έλεγχο διαρροής ρεύματος προς την γη είναι καλύτερα να χρησιμοποιούμε το Μέγγερ.

delta connection
Σύνδεση τριφασικού μοτέρ σε τρίγωνο 
Οι στροφές του μοτέρ (RPM : Revolutions Per Minute, στροφές ανά λεπτό) εξαρτώνται άμεσα από την συχνότητα του ρεύματος παροχής τους.
Η τιμή τους γράφεται στο ταμπελάκι του, συνήθως και για τις δυο συχνότητες που υπάρχουν παγκοσμίως τα 50Hz και τα 60Hz .

Εδώ το κύκλωμα αυτοματισμού για εκκίνηση με αστέρα τρίγωνο. 

Κι εδώ τα σχέδια για έλεγχο της φοράς περιστροφής τριφασικού μοτέρ.

Για σύνδεση τριφασικού κινητήρα σε μονοφασική παροχή χρησιμοποιούμε, με αρκετούς περιορισμούς, την συνδεσμολογία με πυκνωτή






11 σχόλια:

  1. 230/400 V afto to moter sindeete se mia fasi ??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα σας,
    Εκκίνηση ενός μοτέρ με inverter σε συνδεσμολογία αστέρα (400V) επιλέγεις 3-φασικο inverter και σε τρίγωνο (230V) μονοφασικό inverter (που βγάζει έξοδο 3*230V)? εφόσον δείς το ταμπελάκι του κατασκευαστή.
    Μονοφασικό μοτέρ με 2 τυλίγματα (κύριο βοηθητικό) υπάρχει inverter που μπορεί να το οδηγήσει; Και αν ναι πως θα πρέπει να είναι η συνδεσμολογία αφου έχει 2 τυίγματα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα inverter είναι κατασκευασμένα για τριφασικά μοτέρ , επομένος δεν ενδείκνυται για μονοφασικά .

      Διαγραφή
    2. Τα inverter είναι κατασκευασμένα για τριφασικά μοτέρ , επομένος δεν ενδείκνυται για μονοφασικά .

      Διαγραφή
  3. κ. Δημητρη αισθανομαι περηφανος που ειμαι..ελληνας. Κριμα που δεν εμφανιζεται η σελιδα σου στα αγγλικα (τουλαχιστον για μενα οταν εψαχνα σαν ερασυτεχνης).
    Ετσι για αρχη, κανει καποιος συνεργατη σου ηλεκτρολογικα σχεδια απο αυτα που ζητουν οταν ενοικιαζονται διαμερισματα;
    Εχω μια παιδικη απορια τι κανει το 3ο καλωδιο σε ενα μοτερ υπολογιστη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχω συνεργάτες που να κάνουν σχέδια.

      Σε ένα μονοφασικο μετερ ο τρίτος αγωγός της παροχής είναι η γείωση.

      Διαγραφή
  4. Σε κοινή 3Φ παροχή τάσης 380 και αντίσταση κάθε τυλίγματος ίση με 0.8, πως υπολογίζω την τιμή του ρεύματος σε διάταξη αστέρα και στην συνέχεια σε διάταξη τριγώνου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έχω μια μηχανή μωσαϊκού και θέλω να συνδέσω του πυκνωτές ...πως θα δω ποιος μπαίνει πρώτος και Πίος δεύτερος και πώς να συνδέσω τα καλωδια

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Διαβάζω όλα τα σχόλια