Ηλεκτρολογικό σχέδιο κυκλώματος ισχύος για δεξιόστροφη και αριστερόστροφη φορά περιστροφής τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα. |
Η διαδοχή των τριών φάσεων, που συνήθως ονοματίζονται με τα τρία αγγλικά γράμματα R, S, T, είναι δεξιόστροφη και το μοτέρ που θα συνδεθεί ένα προς ένα με τα U, V, W, θα γυρίσει δεξιόστροφα. Όμως αυτή η φορά είναι κατά σύμβαση σωστή, γιατί εξαρτάται από τον κατασκευαστή του μοτέρ, δηλαδή από το πώς έχει τυλίξει τα πηνία του ο κατασκευαστής και από την "οπτική" γωνία του κάθε ενός. Άλλωστε δεν υπάρχει σωστή φορά περιστροφής για τα μοτέρ, εξαρτάται από την εργασία που θέλουμε να πραγματοποιήσουμε.
Η αλλαγή της φοράς γίνεται με αμοιβαία αντιμετάθεση των δυο εκ των τριών φάσεων. Στο σχέδιο ισχύος η αλλαγή αυτή πραγματοποιείται με αντιμετάθεση της πρώτης με την τρίτη φάση. Το ίδιο αποτέλεσμα μπορεί να γίνει αντιμεταθέτοντας την δεύτερη με την τρίτη ή την πρώτη με την δεύτερη.
Σχέδιο αυτοματισμού ελέγχου φοράς περιστροφή ηλεκτρικού τριφασικού κινητήρα |
Ένα απλό σχέδιο για τον έλεγχο της φοράς περιστροφής φαίνεται στο δεύτερο σχέδιο.
Για να μην υπάρξει περίπτωση να οπλίσουν ταυτόχρονα και τα δυο ρελέ, C1 και C2, βραχυκυκλώνοντας έτσι στην ουσία την τάση της παροχής, βάζουμε σε σειρά στο κύκλωμα αυτοματισμού τις λεγόμενες επαφές μανδάλωσης. Έτσι αν είναι οπλισμένο το ένα ρελέ δεν μπορεί να οπλίσει το άλλο, ακόμα κι αν πατήσουμε το start μπουτόν του, πρέπει αναγκαστικά πρώτα να απενεργοποιηθεί το οπλισμένο πατώντας το μπουτόν στοπ και μετά να ενεργοποιηθεί το άλλο. Το ένα ρελέ δηλαδή "μανδαλώνει" το άλλο με μια κλειστή επαφή του (normal close N.C.) αποτρέποντας το να οπλίσει, εξ ου και το όνομα της επαφής.
Το συγκεκριμένο σχέδιο της αλλαγής φοράς δεν είναι το ιδανικότερο γιατί προϋποθέτει την προσοχή του χειριστή στο πραγματικό σταμάτημα του μοτέρ, που θέλει κάποιον χρόνο, πριν ξεκινήσει την αντίστροφη φορά. Θα μπορούσε κάποιος, την ώρα που το μοτέρ γυρίζει κατά την μία φορά, να πατήσει το στοπ και αμέσως μετά, χωρίς να περιμένει καθόλου, να πατήσει το σταρτ της άλλης φοράς, φέρνοντας έτσι το μοτέρ και το φορτίο του απότομα και ίσως επικίνδυνα, από τις μέγιστες στροφές της μιας φοράς στις μέγιστες της άλλης φοράς. Κάτι τέτοιο μπορεί να αποτραπεί με προσθήκη και άλλης ασφαλιστικής διάταξης.
Π.χ με ενα timer
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι. Αν μπει έξυπνα και σωστά .
Διαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι η αυτοσυγκράτηση που είναι ?
Σωστός
ΔιαγραφήΤόσο καιρό δεν το είχα προσέξει ότι λείπει η αυτοσυγκράτηση
Συνδέεται παράλληλα με το start
ΔιαγραφήΦίλε μου πολύ καλή η σελίδα σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ερώτηση. Με χρονικό θα απέτρεπες την γρήγορη εναλλαγή φοράς πριν σταματήσει το μοτέρ λόγω μάζας αδράνειας ?
Εχεις και αναλλαγή φοράς με αστέρα- τρίγωνο σε άλλο θέμα. Και εκεί νομίζω πως πρέπει να υπάρχει κάτι αντίστοιχο, έτσι δεν είναι ;
Σωστά
ΔιαγραφήΑπλός έφτιαξα ένα βασικό κύκλωμα για κατανόηση.
Μπορεί να μπει χρονικό για την εναλλαγή που πρέπει να ρυθμιστή μετά από δοκιμή για τον βέλτιστο χρόνο με το μέγιστο φορτίο
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν το μοτέρ δέχεται και τις δυο φορές περιστροφής μπορείς με διακόπτη να ελέγχεις την φορά του.
Το κύκλωμα διαφέρει ανάλογα το μοτέρ.