Google+ Ηλεκτρολόγος μηχανικός: Το θερμικό και το θερμομαγνητικό ως μέθοδοι προστασίας μοτέρ
Προσοχή: Οι οδηγίες που δίνονται στο παρόν blog πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα με εξουσιοδότηση από τον νόμο για την πραγματοποίηση ηλεκτρολογικών εργασιών καθώς και τις απαραίτητες γνώσεις. Μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους για όσους πραγματοποιούν τις εργασίες, αλλά και για το κοινό.

Το θερμικό και το θερμομαγνητικό ως μέθοδοι προστασίας μοτέρ

προστασία ηλεκτρικού κινητήρα
Θερμικό κινητήρα. "Κουμπώνει" στο αντίστοιχο ρελέ.

Τα μοτέρ μπορούν να προστατευθούν από υπερφόρτιση, από υπερβολικό ρεύμα, ή από απώλεια μιας φάσης (αν πρόκειται για τριφασικά), με θερμικό ή θερμομαγνητικό στοιχείο προστασίας.

Το θερμικό κάνει μια εξομοίωση της θερμοκρασίας που αναπτύσσει ο κινητήρας χρησιμοποιώντας διμεταλλικά στοιχεία.

Δύο μέταλλα, με διαφορετικό συντελεστή θερμικής διαστολής, είναι κολλημένα μεταξύ τους και όταν ζεσταίνονται, από το ρεύμα που πάει στο μοτέρ και περνάει από μέσα τους, το ένα από τα δυο διαστέλλεται περισσότερο. Αποτέλεσμα αυτού είναι η μετακίνηση της επαφής προς την μεριά του μετάλλου με τον μικρότερο συντελεστή θερμικής διαστολής.


προστασία ηλεκτρικού μοτέρ
Θερμομαγνητικό κινητήρα 
Τρία ανεξάρτητα διμεταλλικά, ένα για κάθε φάση, ελέγχουν δυο ανεξάρτητες επαφές με ρυθμιζόμενη απόσταση ενεργοποίησης και επομένως θερμοκρασίας του μοτέρ.
Η απόσταση διαστολής που οι επαφές αλλάζουν κατάσταση "μεταφράζεται" σε ένταση ρεύματος σε αμπέρ που είναι και το μέγεθος που ρυθμίζουμε.
Το θερμικό πωλείται ανά περιοχή έντασης ρεύματος π.χ. αυτό της φωτογραφίας είναι για μοτέρ από 0,63 έως 1 Α. 
Το θερμικό συνεργάζεται πάντα με το αντίστοιχο ρελέ, ίδιας φίρμας, στο οποίο "κουμπώνει".

 Οι επαφές που αλλάζουν κατάσταση έχουν τα νούμερα 95 - 96 για την N.C. (κλειστή αν η θερμοκρασία είναι εντός ορίων)  και 97 - 98 για την Ν.Ο. ( ανοιχτή αν η θερμοκρασία είναι εντός ορίων).

Η 95 - 96 είναι η επαφή που θα συνδεθεί σε σειρά με το stop του κινητήρα και η 97 - 98 είναι αυτή που "ανάβει" το κόκκινο λαμπάκι ένδειξης πεσμένου θερμικού.

Το reset του θερμικού γίνεται πατώντας το μπλε κουμπάκι ενώ με το κόκκινο κάνουμε δοκιμή των επαφών.
Με το διακοπτάκι test κάνουμε μόνιμη "πτώση" του θερμικού.
Προστασία
Κουτί θερμομαγνητικού μαζί με το set
στεγανοποίησης που πωλείται ξεχωριστά. 
Το διακοπτάκι Η, από την λέξη Hand, το χρησιμοποιούμε αν θέλουμε το reset να γίνεται πατώντας αναγκαστικά το πλήκτρο reset ή αυτόματα μετά την πτώση της θερμοκρασίας του μοτέρ.

Το θερμομαγνητικό κάνει την ίδια δουλειά με το θερμικό αλλά δεν απαιτεί την ύπαρξη ρελέ για τον έλεγχο του μοτέρ η οποία γίνεται από τα πλήκτρα start και stop που διαθέτει.

Οι αντίστοιχες επαφές 95 - 96 και 97 - 98 δεν είναι στο κύριο σώμα του αλλά πωλούνται ξεχωριστά και κουμπώνουν στα πλάγια του θερμομαγνητικού.

Η κύρια διαφορά του με το θερμικό είναι η άμεση διακοπή της τροφοδοσίας του ρεύματος χωρίς να απαιτείται κύκλωμα αυτοματισμού.

Αν θέλουμε να προστατέψουμε μονοφασικό μοτέρ καλό είναι να περάσουμε σε σειρά το ρεύμα λειτουργίας του και από τις τρις επαφές του θερμικού ή του θερμομαγνητικού.




13 σχόλια:

  1. Αν έχουμε εκκίνηση Υ-Δ τι ρεύμα πρέπει να πάρουμε για την επιλογή του θερμομαγνητικού?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το θερμομαγνητικό ρυθμίζεται στο ονομαστικό ρεύμα του μοτέρ και συνδέεται στην παροχή του ρεύματος του κινητήρα.

      Διαγραφή
    2. Δηλαδή το θερμομαγνητικό μπαίνει πριν τον διακόπτη Υ-Δ?

      Διαγραφή
  2. θα ήθελα να ρωτήσω αν ο θερμομαγνητικός διακόπτης μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για προστασία από στιγμιαίες υπερτάσεις κρουστίκες ή άλλες και από βυθίσεις των φάσεων.Συγκεκριμένα μπορεί να το τοποθετηθεί για την προστασία πχ. μονοφασικού ινβερτερ κλιματιστικου.
    υγ.εκτος του επιτηρητη φασεων-τασεων ο οποιος δε μπορει να ''κόψει΄'' σε nsec
    ευχαριστω για το χρονο σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι, το θερμομαγνητικό δεν προστατεύει από τίποτε άλλο εκτός από υπερβολική ένταση σε ένα ή παραπάνω τυλίγματα του μοτέρ και μάλιστα με χρονική καθυστέρηση για να μην πέφτει από στιγμιαίες αυξήσεις φορτίου όπως π. χ. μπορεί να είναι στην εκκίνηση.

      Διαγραφή
  3. Γειά. Σε γεννητρια για καλύτερη προστασία τι θα ήταν κατάλληλο; Θερμομαγνητική ασφάλεια ή απλή ασφάλεια; Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω ότι καλύτεραο είναι να υπάρχει ασφάλεια χαρακτιριστικης καμπύλης C.
      Το θερμομαγνητικό μπορεί να αργήσει να δράσει και να υπάρχει σημαντική πτώση τάσης στο διάστημα υπερεντασης.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ για την απάντηση. Μια ασφάλεια Β θα έπεφτε εύκολα? Για Κ? Συνδυασμός ασφάλειας και θερμομαγνητικού; Θα ήταν περιττός;

      Διαγραφή
    3. Η Β δεν έχει καθόλου καθυστέρηση στην υπερένταση και επομένως με το παραμικρό επαγωγικο φορτίο θα πέφτει.
      Η Κ ίσως και να δουλεύει αλλά μάλλον είναι υπερβολική στην καθυστέρηση και θα κάνει ζημιά.
      Το θερμομαγνητικό έχει το πλεονέκτημα της ρύθμισης και σε τιμές που δεν υποστηρίζουν οι αυτόματες ασφαλείας και ίσως αν ρυθμιστή χαμηλότερα από την μέγιστη ένταση της γεννήτριας να προστατεύει.
      Σε κάθε περίπτωση η ισχύς της γεννήτριας (voltampere) πρέπει να είναι μεγαλύτερη από την κατανάλωση.

      Διαγραφή
  4. Θελω να ρωτησω παιδια κατι. Εχω εναν θερμοπομπο και καηκε η θερμικη ασφαλεια. Καποιος ηλκτρολογος μου ειπε βγαλε την και συνδεσε τα καλωδια μεταξυ τους δεν υπαρχει προβλημα. Τι να κανω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγνόησε τον.
      Αφαίρεσε το μικροθερμικό που κάηκε, πάρε ένα καινούργιο όπως το δείγμα που θα έχεις στα χέρια σου και αντικατέστησε τον.

      Διαγραφή

Διαβάζω όλα τα σχόλια