Google+ Ηλεκτρολόγος μηχανικός: Ο ηλεκτρονόμος ή ρελέ
Προσοχή: Οι οδηγίες που δίνονται στο παρόν blog πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα με εξουσιοδότηση από τον νόμο για την πραγματοποίηση ηλεκτρολογικών εργασιών καθώς και τις απαραίτητες γνώσεις. Μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους για όσους πραγματοποιούν τις εργασίες, αλλά και για το κοινό.

Ο ηλεκτρονόμος ή ρελέ

Ρελέ στον πάγκο.
Λυμένο ρελέ 5,5 KWatt

Το ρελέ, ή ο ηλεκτρονόμος όπως λέγεται στα ελληνικά, είναι στην ουσία ένας ηλεκτρομαγνήτης, που όταν εφαρμοστή στα άκρα του πηνίου του η τάση που είναι κατασκευασμένο να αντέχει, τότε έλκει και συγκρατεί ένα σίδερο, ή πιο σωστά, ένα κομμάτι από αρκετά σιδερένια φύλλα, που είναι μονωμένα μεταξύ τους.
Πελέ στον πάγκο εργασίας.
Λυμένο ρελέ
Στο άκρο του κινητού σιδερένιου τμήματος έχουν προσαρμόσει μία ή συνήθως περισσότερες ηλεκτρικές επαφές, μονωμένες τόσο μεταξύ τους, όσο και ως προς τον ηλεκτρομαγνήτη.

Όσο υπάρχει η τάση οπλισμού, η τάση στα άκρα του πηνίου δηλαδή, υπάρχει και ο μαγνητισμός. Όταν σταματήσει η τάση οπλισμού, ένα ελατήριο που έχει, εν τω μεταξύ. συμπιεστεί, επαναφέρει στην αρχική κατάσταση τα φύλλα σιδήρου και κατ' επέκταση τις ηλεκτρικές επαφές .
Πηνίο
Το πηνίο του ηλεκτρονόμου με
τυπωμένη την τάση λειτουργίας του

Αν οι επαφές σε κατάσταση ηρεμίας, όταν δηλαδή δεν υπάρχει ρεύμα στο πηνίο του ρελέ, είναι ανοιχτές, τότε όταν μαγνητιστεί - οπλίσει, οι επαφές κλείνουν και αντίστοιχα οι κλειστές επαφές ανοίγουν.
Οι, χωρίς ρεύμα στο πηνίο, ανοιχτές επαφές, χαρακτηρίζονται ως Normally Open (NO) και οι κλειστές επαφές ως Normally Close (NC).

Υπάρχει μεγάλη ποικιλία στο πλήθος των επαφών, στο μέγεθος και στην τάση λειτουργίας του πηνίου.

Φωτογραφία label του ρελέ.
Το ταμπελάκι του ρελέ με όλα
τα στοιχεία του. 
Υπάρχουν ρελέ ειδικά κατασκευασμένα για να αντέχουν αποδοτικότερα σε ωμικό ( π.χ. αντιστάσεις θέρμανσης) , επαγωγικό (π.χ. μοτέρ) ή χωρητικό φορτίο (π.χ. πυκνωτές αντιστάθμισης άεργου ισχύος)



Επαφή ηλεκτρονόμου.
Μια επαφή του ρελέ. Το μεσαίο
είναι το κινητό μέρος της επαφής. 
Μια μορφή ρελέ συνηθισμένη στην βιομηχανία και στον έλεγχο ηλεκτρικών τριφασικών μοτέρ είναι και αυτό των πρώτων φωτογραφιών.

Η τάση οπλισμού δεν αναγράφεται συνήθως στο ταμπελάκι που φέρει τα στοιχεία του ρελέ αλλά στο σώμα που φέρει το πηνίο, το οποίο είναι εξάρτημα που μπορεί να αλλαχθεί.

Τα άκρα του πηνίου ονοματίζονται ως Α1 και Α2 στην πλειοψηφία των κατασκευαστών ρελέ.
Ρελέ με βάση για ράγα ωμέγα.
Μικρό ρελέ τύπου λυχνίας
με την βάση του στα 24 DC.

Πρόβλημα δυσλειτουργίας μπορεί να παρουσιαστεί μετά από εντατική χρήση ή κακή επιλογή της ισχύος του ή βλάβης στο φορτίο - κατανάλωση που ελέγχουν. Συνήθως οι επαφές ισχύος είναι αυτές που παρουσιάζουν πρόβλημα συχνότερα.

Οι βίδες είναι για τους αγωγούς.
Τα τμήματα της επαφής του ρελέ.
Το συγκεκριμένο ρελέ των πρώτων φωτογραφιών χαρακτηρίζεται ως ρελέ 5,5 KWatts στα 24 volts εναλλασσόμενο , που σημαίνει ότι για τα 400 volts τριφασικού δικτύου της Ελλάδας, είναι σχεδιασμένο να αντέχει, στις συνήθεις εφαρμογές, τριφασικό μοτέρ ισχύος μέχρι 5,5 KWatts και το πηνίο του είναι κατασκευασμένο για 24 Volts εναλλασσόμενη τάση .
Μικρά ρελέ μάρκας finder
 με τις βάσης τους.
Οι επαφές που αντέχουν το ρεύμα για μοτέρ 5,5 KWatts λέγονται επαφές ισχύος και είναι τρεις Normally Open, μία για την κάθε φάση.

Πλακέτα με ρελέ για αυτοματισμό
μηχανής. 
Οι υπόλοιπες επαφές που υπάρχουν στο ρελέ είναι βοηθητικές, σχεδιασμένες για μικρή ένταση ρεύματος και είναι από μία έως έξι. Αυτές αποκαλούνται και επαφές αυτοματισμού ή βοηθητικές επαφές.
Μαυρισμένη επαφή μικρού ρελέ. 

Συνήθως η μία βοηθητική NO είναι στάνταρ στο βασικό σώμα του ρελέ, ενώ αν θέλουμε περισσότερες NO ή NC τις αγοράζουμε ξεχωριστά και τις προσθέτουμε σε υποδοχή που υπάρχει στο ρελέ και είναι συνήθως κουμπωτές.

Για μεγάλης συχνότητας ενεργοποίηση και απενεργοποίηση είναι καλύτερα να επιλέξουμε solid state ρελέ το οποίο δεν έχει κινητά μέρη.


Εδώ ένα μικρό video με δυο ρελέ σε λειτουργία 

81 σχόλια:

  1. Γεια
    Το ποιο απλο απο οσα διαβασα
    δεν ξερω αν μπορεις να με βοηθησεις σε κατι
    Εχω κοψει το καλωδιο απο τον πολλαπλασιαστη στο αυτοκινητο και το περασα απο διακοπτη στο ταμπλο.
    το προβλημα ειναι οτι ξεχνω να τον κλεισω πολλες φορες. Θελω να το κανω με relay ετσι που μολις βγαλω το κλειδι να κοβετε το κυκλωμα και οταν θελω με ενα buton να μπορω να βαλω μπροστα.
    Οπως καταλαβες ειμαι ατζαμης αλλα μου αρεσει να κανω μονος πραγματα.
    Σε ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κώστα
      Καλός πράττης και προσπαθείς να κανεις πράγματα μονος σου αρκεί να βάζεις την ασφάλειά σου πάνω από αυτό που κάνεις.

      Προφανώς έχεις κόψει το πρωτεύων του πολλαπλασιαστή στα 12 βολτ.

      Μπορείς να κάνεις αυτό που γράφεις. Το μπουτόν θα είναι μπουτόν start με ανοιχτή επαφή ενώ την δουλειά του stop θα την κάνει το κλειδί όταν γυρίσει για να βγει.
      Το κύκλωμα φαίνεται εδώ.
      Το "φορτίο" στο σχέδιο είναι το πρωτεύον του πολλαπλασιαστή. Το ρελέ είναι στα 12 V dc με κύρια επαφή που να αντέχει το ρεύμα και έχει και μια βοηθητική επαφή.
      Για παροχή του αυτοματισμού δεν θα πάρεις κατευθείαν από την μπαταρία αλλά από κάποιο κύκλωμα που ενεργοποιείται μόνο όταν το κλειδί είναι στην θέση του, π.χ. ραδιόφωνο; φώτα πορείας; Διαφέρει από αμάξι σε αμάξι.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ που ασχολήθηκες μαζί μου στον ελεύθερο σου χρόνο. Θα προσπαθήσω να αποκωδικοποίησω το σχέδιο και να το κάνω πράξη :). Το εκανα σε κάθε αυτοκίνητο που είχα , αλλά πρώτη φορά θα γίνει με τον σωστό τρόπο

      Διαγραφή
  2. Καλό μεσημέρι, ειμαι εγγαταστατης ηλεκτρολόγος και φτιάχνω μια κλωσσομηχανη, έχω λοιπόν ένα μοτερακι από ηλεκτροβανα και θέλω με αυτό να γυρίζω τις σχαρες με τα αυγά ανά 6 ώρες το 24 ώρο (δηλαδή τέσσερις φορές), Η περιστροφή που κάνει το μοτέρ για μια κλήση 45 μοίρες δεξιά και μετά από 6ωρες 45 μοίρες αριστερά νομίζω ότι μπορεί να γίνει ανεξοδα με δύο διακόπτες τερματικους των 3,5 €χ2 =7€.Η ερώτηση σε όποιον συνάδελφο μπορεί να γνωρίζει είναι, χρειάζεται χρονοδιακοπτης με δύο εξόδους ??επειδή η ηλεκτροβανα έχει δύο επιστοφες!!! Λέω πάλι είμαι εγγαταστατης δεν ασχολούμαι με αυοματισμους οπότε κάθε πληροφορία και ίσος και σχέδιο πολυγραμικο δεκτό!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα διπλό χρονικό αρκεί για το κύκλωμα που περιγράφεις. Με χρόνο on και off τον ίδιο.(6 ώρες) . Σε συνδυασμό με τα δύο τερματικά είσαι ΟΚ.

      Διαγραφή
  3. Ευχαριστώ αγαπητέ φίλε και συνάδελφε Δημήτρη, απλά επειδή είχα απλούς χρονοδιακοπτες με 15 λεπτά το άγκιστρο και όχι δευτερόλεπτο γιαυτό και βάζω τους τερματικους για να το σταματώ εκεί που το θέλω. Ευχαριστώ και πάλι για την επιβεβαίωση!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σε ενα πιεστικο εχω ενα ρελε με θερμικο ξαφνικα σταματησε το μοτερ να λειτουργει μετα απο πτωση τασεως της δεη ρευμα εχω κανονικι οι ασφαλειες ειναι οκ οταν συνδεσω 220 στο ρελε κολλαει τι μπορει να συμβαινει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπορεί να έχει καεί το μοτέρ.

      Είναι τριφασικό;
      Πάνε τα σωστά βολτ στο μοτέρ;
      Έχει start stop ή διακόπτη;
      Ακούγεται κάτι στο μοτέρ αν το ξεκινήσεις;
      Πέφτει το θερμικό μετά από λίγο;

      Διαγραφή
  5. Καλημέρα

    Θέλω να συνθέσω ένα απλό φωτιστικό ασφαλείας χρησιμοποιώντας μπαταρία μολύβδου 12V και μια λάμπα led 10W 12V. Η μπαταρία θα συντηρείται από αυτόματο φορτιστή μπαταριών αυτοκινήτου. Το φωτιστικό θα ενεργοποιείται μόνο σε περίπτωση διακοπής, άρα το μόνο που λείπει είναι κάποιος αυτόματος διακόπτης που θα κλείνει σε απώλεια τάσης δικτύου.
    Από αυτά που διαβάζω, αντιλαμβάνομαι ότι εφόσον η εντολή θα υλοποιείται από την απουσία σήματος, αναγκαστικά πρόκειται για ρελέ αυτοσυγκράτησης.
    Oι γνώσεις μου είναι πολύ βασικές, οπότε χρειάζομαι μια πρόταση για κάποιο συγκεκριμένο προϊόν, καθώς και οδηγίες συνδεσμολογίας για να είμαι βέβαιος.
    Υποθέτω ότι σε μη βιομηχανικές εφαρμογές, τα ρελέ χρησιμοποιούν τάση δικτύου για το κύκλωμα του ηλεκτρομαγνήτη (σε συνδυασμό με μια τεράστια αντίσταση σε σειρά;) ενώ υποβιβασμός με μετασχηματιστή γίνεται σε υφηλές ισχύες. (Το δεύτερο πολύ πιο ασφαλές, το πρώτο πολύ φθηνότερο).
    Εφόσον η περίπτωσή μου δεν αφορά διαχείριση υψηλής ισχύος, μήπως θα ήταν καλή ιδέα η χρήση ρελέ 12 V DC αυτοκινήτου σε συνδυασμό με ένα απλό τροφοδοτικό πρίζας; (διαθέσιμο)
    Μου φαίνεται καλή ιδέα να βάλω μια απλή ασφάλεια τήξεως στο θετικό πόλο της μπαταρίας..Έχω χάσει κάτι σημαντικό;
    Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α. Τα ρελέ δεν έχουν μια τεράστια αντίσταση σε σειρά, δεν την χρειάζονται, είναι απλός ένα πηνίο που έχει και ωμική αντίσταση από μόνο του.

      Β. Καλό είναι να βάλεις μια ασφάλεια στον θετικό πόλο της μπαταρίας αλλά αν είναι αφόρτιστη η μπαταρία το ρεύμα φόρτισης θα είναι μεγαλύτερο από το ρεύμα που τραβάει η λάμπα. Πρέπει η τιμή της ασφάλειας να είναι η κατάλληλη.

      Γ. Ένα απλό τροφοδοτικό 12 V δεν είναι φορτιστής. Μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην μπαταρία έως και σκάσιμο θέλει προσοχή να μην βγάζει "περίεργη" κυματομορφή και μεγαλύτερη τάση. Δες εδώ

      Δ. Δεν χρειάζεσαι αυτοσυγκράτηση. Αν στα Α1 και Α2 ενός ρελέ 230 V βάλεις την φάση και τον ουδέτερο του δικτύου τότε όταν το ρελέ "πέσει" θα σημαίνει ότι δεν έχεις παροχή ρεύματος ΔΕΗ εκεί που θέλεις το φωτιστικό ασφαλείας. Αν λοιπόν χρησιμοποιήσεις μια NC επαφή αυτού του ρελέ με παροχή από την μπαταρία στην λάμπα τότε αυτή θα κλείνει κύκλωμα κάθε φορά που δεν θα έχεις 230 V, αυτό που θέλεις δηλαδή. Αυτό το ρελέ θα έβαζα


      Ε. Αν θέλεις μπορείς να βάλεις και ρελέ στα 12 V ( που να έχει NC επαφή) αλλά πρέπει να έχει και δίοδο ώστε να μην οπλίζει από τα 12 της μπαταρίας αλλά μόνο από του φορτιστή. Βέβαια αν χαλάσει ο φορτιστής θα ανάβει συνέχεια το ασφαλείας χωρίς λόγο.

      Διαγραφή
    2. Α. Έχω πολλά χρόνια να πιάσω επίλυση RL στα χέρια μου (από το λύκειο). Η απορία είναι αν το λεπτό συρματάκι του πηνίου παρουσιάζει αρκετή ωμική αντίσταση και αυτεπαγωγή L, ώστε να συνδεθεί κατευθείαν στο δίκτυο. Αν Ι και V οι ενεργές τιμές, τότε Ι= V/Ζ με Ζ=ρίζα R^2+(ωL)^2. Δεν έχω δει πρακτικές τιμές R και L και είχα την εντύπωση πως θα τραβούσε πολλά Αmp και θα καιγόταν.
      Β. Ναι αυτό δεν το είδα. Το ρεύμα λειτουργίας της λάμπας θα είναι 10W/12V=0.83A, όμως ο φορτιστής έχει μέγιστο ρεύμα φόρτισης 3.8Α! (Βέβαια δεν προβλέπεται λειτουργία της λάμπας και ταυτόχρονα φόρτιση - περισσότερα στο Δ.) Τα 0.83Α ισχύουν αν η λάμπα έχει ωμική συμπεριφορά. Εφόσον προορίζεται για 12V DC δεν θα έχει κύκλωμα ανόρθωσης - εξομάλυνσης, παρά μόνο μια αντίσταση ρύθμισης της έντασης. Δεν ξέρω αν οι δίοδοι παρουσιάζουν χωρητική ή επαγωγική συμπεριφορά - μια μέτρηση θα το δείξει.
      Γ. Όταν λέω ότι οι γνώσεις μου είναι βασικές δεν εννοώ ότι είμαι άσχετος XD! Δεν θα φόρτιζα ποτέ μια μπαταρία μ'ένα απλό τροφοδοτικό των 5 ε, πόσο μάλλον να το αφήσω μόνιμα πάνω σε μια μπαταρία και μάλιστα μολύβδου! Η maintenance free είναι από τα πρώτα πράγματα που είδα στο blog σου.
      Δ. Όταν πρόκειται όμως για ρελέ, είμαι άσχετος και αυτό φάνηκε από το παιδαριώδες (για να μην πω τίποτα χειρότερο) σχόλιο για αυτοσυγκράτηση.. Δεν είχα καταλάβει ότι αναφέρεται στην τροφοδοσία του πηνίου από την ίδια του την επαφή. Νόμισα ότι περιγράφει πηνίο που κρατάει τις επαφές του ανοιχτές όταν είναι διεγερμένο. Αν σε μπέρδεψα κι εσένα, συγγνώμη.
      Η διάταξη αποτελείται από τρία κυκλώματα:
      1. Λάμπα LED 12V, μπαταρία μολύβδου 12V, διακόπτης : οι επαφές του κύριου κυκλωματος του ρελέ. Πρέπει να είναι ανοιχτές όταν το βοηθητικό κύκλωμα έχει τάση.
      2. Το βοηθητικό κύκλωμα του ρελέ συνδεδεμένο στο δίκτυο.
      3. Ο αυτόματος φορτιστής μονίμως συνδεδεμένος στην μπαταρία.
      Αν γίνει διακοπή, ίσως για κλάσμα δευτερολέπτου να πάρει η λάμπα και από τον φορτιστή.
      Όταν ο φορτιστής είναι σε φάση συντήρησης, θα δίνει λίγα mA (πόσα άραγε;) και δεν νομίζω να μπορεί αυτόματα να πάει σε φάση φόρτισης και να κάνει άλμα στα 3.8Α, αν βρεθεί σε σειρά με τη λάμπα.
      Αν όμως βρίσκεται σε φάση φόρτισης, έστω και με μικρότερο από το μέγιστο ρεύμα, ίσως θα ήταν πιο ασφαλές για τη λάμπα να ειναι εκτός. Μάλλον θα βάλω μια ασφάλεια 1Α για προστασία από βραχυκύκλωμα της μπαταρίας και ίσως να μπορεί να προστατεύσει και από υπερένταση τον φορτιστή, αλλά δε θα το δοκιμάσω.
      Τέλος, αν προηγηθεί αποφόρτιση, με την επάνοδο της τροφοδοσίας ο φορτιστής ενεργοποιείται σε λειτουργία αναμονής και μόνο χειροκίνητα μπορεί να μπει σε φόρτιση (οπότε αποφεύγονται περίεργες καταστάσεις).
      Ε. Η πρόταση ήταν να χρησιμοποιήσω ΕΠΙΠΛΕΟΝ ένα μικρό τροφοδοτικό για το βοηθητικό κύκλωμα ενός ρελέ DC (καμία σχέση με τη μπαταρία) ως φθηνότερη λύση. Λίγες μέρες πριν γράψω, ζήτησα μια πρόταση συμπτωματικά απ'το ίδιο κατάστημα και ο πωλητής μου έδειξε ένα βιομηχανικού τύπου με πάνω από 20 ε. Μάλιστα όταν τον ρώτησα αν μπορώ να χρησιμοποιήσω κάτι πιο απλό και φθηνό μου είπε όχι..
      Ρωτώντας πας στην Πόλη
      Καλό βράδυ.

      Διαγραφή
  6. Διόρθωση
    Δ. Μάλλον θα βάλω μια ασφάλεια 1Α...να προστατεύσει και από υπερένταση ΤΟΥ φορτιστή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλησπέρα. Έχω ένα τζιπάκι ηλεκτροκίνητο της κόρης μου και όταν ανεβαίνει την ανηφόρα (μάλλον επειδή ζορίζεται λόγο βάρους) σταματάει. Τι φταίει; Τα μοτέρ ή έχει κάποιο ρελέ που κόβει το ρεύμα; (Το είχα αγοράσει πριν 18 χρόνια στα ανήψια μου και τώρα που το έχω για τις κόρες μου μόνο μπαταρίες έχω αλλάξει​)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν μπορώ να είμαι σίγουρος για το κύκλωμα, εξαρτάται από την ποιότητα της κατασκευής.
      Είναι λογικό να σταματάει στο ζόρι το μοτέρ.
      Οι μπαταρίες βέβαια είναι αυτές που παίζουν τον μεγαλύτερο ρόλο γο αυτό

      Διαγραφή
    2. Καλημέρα. Οι μπαταρίες είναι καινούργιες. Παίζουν ρόλο τα ΑΗ;
      Είναι περισσότερα από τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
      Βρήκα ένα ρελέ bosch 0 332 209 151 12V 20/30A (δεν μπορώ να στείλω φωτογραφία) και σκέφτηκα -χωρίς να το ξέρω σίγουρα- μήπως κόβει το ρεύμα αυτό όταν ζορίζεται. Να το αλλάξω;
      (Ευχαριστώ που απαντάς στην ερώτηση μου!)

      Διαγραφή
    3. Υπάρχει ενδεχόμενο να έχει ασφαλιστικό στο μοτέρ για υπερθέρμανση και αυτό να είναι που κόβει το ρεύμα. Όταν το παθαίνει αυτό ακούγεται το μοτέρ να προσπαθεί να δουλέψει; Μετά άμεσα ξεκινάει στην κατηφόρα;
      Υα αμπερωρια παίζουν ρόλο.

      Διαγραφή
    4. Δεν ακούγεται τίποτα. Απλά δεν έχει ρεύμα. Όταν σταματήσει, μετά από 2-3 δευτερόλεπτα ξεκινάει πάλι. Αυτό το κάνει μόνο στην γρήγορη ταχύτητα. Στην αργή δεν έχει πρόβλημα. Να κοιτάξω να αλλάξω αυτό το ρελέ που σου είπα ότι έχει;

      Διαγραφή
    5. Πρέπει να έχει ασφαλιστικό κοντά ή μέσα στο μοτέρ, μια επαφή που όταν ζεσταίνεται κοβει το κύκλωμα. Ψαξτο.
      Βέβαια αν δεν έχει πρόβλημα, ίσως από τα πολλά χρόνια που δουλεύει, σημαίνει ότι σωστά κόβει για να προστατεύει το μοτέρ.

      Διαγραφή
    6. Πώς μπορώ να σου στείλω δύο φωτογραφίες για να μου πεις αν είναι αυτά που βρήκα; Και στην περίπτωση που ζεσταίνεται τι μπορώ να κάνω; Έχω ασχοληθεί πολύ να του βάλω φώτα, λάστιχα, γενικά θέλω να το έχω και για την μικρή όταν μεγαλώσει και είναι κρίμα να μη δουλεύει... Γι' αυτό θέλω να λύσω το πρόβλημα.

      Διαγραφή
    7. Βάλε τις φωτογραφίες σε ένα από τα πολλά site που υπάρχουν και δώσε το link.
      Πχ Flickr.

      Διαγραφή
    8. https://www.flickr.com/photos/150273611@N04/shares/2rQd2v
      Αυτά τα δύο τι είναι ακριβώς; Αν βάλω στα μοτέρ ανεμιστήρα από τροφοδοτικό pc για να τα ψύχει, θα έχω αποτέλεσμα;

      Διαγραφή
    9. Το αριστερό είναι ρελέ και το δεξί κάποιου είδους ασφάλεια, Μαντεύω βέβαια γιατί δεν μπορώ να είμαι σίγουρος από την φωτογραφία

      Τα λάστιχα που άλλαξες ήταν ιδού βάρους με τα παλιά; Ίδιας διατομής;

      Διαγραφή
    10. Οι ρόδες του είναι από πλαστικό. Επειδή είχε από τα χρόνια χαλάσει η επιφάνεια τους και δεν είχε καλή πρόσφυση με τον δρόμο του έβαλα λάστιχο ποδηλάτου.
      https://www.flickr.com/photos/150273611@N04/shares/xWK62R
      https://www.flickr.com/photos/150273611@N04/shares/6sG3Pk
      Δεν ξέρω αν φταίει αυτό. Αν αλλάξω τον ρελέ πετυχαίνω κάτι; Αυτός είναι 12V 20/30Α. Ή πρέπει να βρω τρόπο να ψύχονται τα μοτέρ;

      Διαγραφή
    11. Αν η διάμετρος της ρόδας είναι μεγαλύτερη το μοτέρ ζορίζεται περισσότερο.
      Το ρελέ αν είχε πρόβλημα θα το εμφανηζε και στην κατηφόρα.

      Αν το μοτέρ έχει ταλαιπωρηθεί μπορεί και να έχει χάσει μέρος της ροπής του.

      Σαν πρώτη ενέργεια θα άλλαζα το ασφαλιστικό.

      Διαγραφή
    12. Τι εννοείς; Τι ακριβώς να πάρω; Ίδια ή μεγαλύτερη ασφάλεια; αν βάλω ανεμιστήρες όπως στο pc στα μοτέρ πετυχαίνω κάτι; Για την ρόδα έχεις δίκιο, λίγο μεγάλωσε η διάμετρος. Και τα μοτέρ είναι καταπονημένα. Επειδή από πέρσι ήθελα να αλλάξω μοτέρ, ξέρεις που μπορώ να βρω τέτοια 12V;

      Διαγραφή
    13. Θεωρώ πως δεν είναι ασφάλεια αλλά μικροθερμικό.
      Αν ήταν ασφάλεια θα καιγόταν συνέχεια. Ασφαλίζει από υπερθέρμανση του κινητήρα.
      Μπορεί από την συνεχή υπερφόρτιση να είναι πιο ευαίσθητο από όταν ήταν καινούργιο.
      Δεν πρέπει να βάλεις μεγαλύτερο αλλά νέο.
      Βέβαια, η ακόμα και μικρή μεγέθυνση της ρόδας, μπορεί να είναι η πραγματική αιτία του προβλήματος και να συνεχιστεί το ίδιο φαινόμενο.
      Αντίθετα αν ήταν μικρότερες οι ρόδες το μοτέρ θα ήταν πιο ξεκούραστο.
      Ευνοείται ότι όπου έχει λίπανση πρέπει να προσεχθεί και να ανανεωθεί.

      Διαγραφή
    14. Επειδή δεν είμαι σίγουρος, το μικροθερμικό που λες είναι το ρελέ που σου έστειλα στην φωτογραφία;

      Διαγραφή
    15. Όχι
      Πρέπει να είναι κοντά στο μοτέρ, να το ακουμπά, μπορεί να είναι και μέσα στο μοτέρ.

      Διαγραφή
    16. https://www.flickr.com/photos/150273611@N04/shares/3A6o82
      Αυτό είναι το ένα μοτέρ. Δεν έχει τίποτα κοντά παρά μόνο το ρελέ. Τέτοια μοτέρ που μπορώ να βρω;

      Διαγραφή
    17. Αυτά τα μοτέρ δεν έχουν μικροθερμικό.
      Δεν ξέρω που μπορείς να βρεις τέτοιου είδους μοτέρ.

      Διαγραφή
  8. Χωρίς να θέλω να σε κουράσω, συνεπώς από τι κόβεται το ρεύμα όταν ζορίζεται -προκειμένου να το διορθώσω; Αν βάλω ανεμιστήρες στα μοτέρ (όπως στο pc) θα έχω κάποιο ικανοποιητικό αποτέλεσμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι καλή ούτε σίγουρη λύση οι ανεμιστήρες.

      Για την επίλυση θα χρησημοποιουσα βολτομετρο και αμπερομέτρηση και ωμομετρο.
      Πόσα αμπέρ τραβάει;
      Την ώρα του προβλήματος τι τάση έχει στα άκρα του μοτέρ; Μάλλον μηδέν, στην είσοδο του ελεγκτή ταχύτητας;
      Που δεν υπάρχει συνέχεια στο κύκλωμα;

      Διαγραφή
    2. Σε ευχαριστώ για τις απαντήσεις σου. Με γλύτωσες από χρόνο και τρέξιμο. Θα άλλαζα ρελέ, ασφάλεια, χωρίς αποτέλεσμα. Τώρα για αυτά που μου είπες να μετρήσω, επειδή δεν έχω τέτοιες γνώσεις, μου είναι δύσκολο. Κάτι άλλο που να βοηθήσει την κατάσταση μπορώ να δοκιμάσω;

      Διαγραφή
    3. Αν βάλεις ένα λαμπάκι πριν από τον έλεγχο της ταχύτητας και ένα μετά μπορείς οπτικα να δεις την ταση και ίσως να βγάλεις συμπέρασμα.
      Τα λαμπάκια να είναι πυρακτώσεως.

      Διαγραφή
  9. Θα το δοκιμάσω. Και αν έχει διαφορά τάσης τι κάνω μετά; Διορθώνω κάτι; Αλλάζω μοτέρ; Δεν διορθώνεται το πρόβλημα όποτε προσπαθώ να μη το επιβαρύνω και ζεσταίνονται τα μοτέρ; (Επειδή μπορεί να το φτιάξω τις επόμενες μέρες για να ξέρω τι κάνω)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι απλά μια δοκιμή για να δεις αν ο ελεγκτής έχει το πρόβλημα, εκεί πάει το μυαλό μου τώρα. Μήπως εκεί ελέγχει την ένταση του ρεύματος και προστατεύει το μοτέρ ή ίσως να έχει πρόβλημα.
      Αν την ώρα του προβλήματος το λαμπάκι πριν ανάβει σχετικά καλά και το λαμπάκι μετά δεν ανάβει καθόλου σημαίνει εκεί πρέπει να ψάξεις.
      Θα τα βάλεις έτσι που να τα βλέπεις από μακρυά. Μην περιμένεις σταθερή φωτεινότητα γιατί την στιγμή που ζορίζεται θα πέφτει. Το πριν τον ελεγκτή λαμπάκι θα είναι σταθερά αναμμένο (ή όχι αν το πρόβλημα είναι πιο πίσω) ενώ το μετά θα μεταβάλλεται ανάλογα το γκάζι.
      Τα λαμπάκι να είναι στην τάση της παροχής.

      Διαγραφή
    2. https://www.flickr.com/photos/150273611@N04/shares/h0nFi3
      Το καλώδιο φεύγει από την μπαταρία (και αφού έχει έναν διακόπτη που είναι το γκάζι για να δίνει ρεύμα) καταλήγει εδώ που είναι τρεις διακόπτες. Ο κάτω - όπως είναι η φωτογραφία - είναι για την αντίστροφη κίνηση των μοτέρ, και ο άλλος είναι στην μία θέση για αργή ταχύτητα και στην άλλη θέση για γρήγορη. Εγώ λοιπόν το λαμπάκι θα το βάλω το ένα πριν - κοντά στην μπαταρία - και το άλλο μετά - κοντά στα μοτέρ; Δηλαδή τι φαντάζεσαι ότι το πρόβλημα είναι πιθανόν εδώ και σταματάει για να προλάβει την υπερθέρμανση ή δημιουργείται υπερθέρμανση των μοτέρ και μετά σταματάει;

      Διαγραφή
    3. Άλλαξαν τα δεδομένα.
      Δεν έχει αναλογικό γκάζι όπως το υπέπεσα αλλά διακόπτη δυο ταχυτήτων.

      Το πρόβλημα υπάρχει και στις δυο ταχύτητες; στην όπισθεν; Αν η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη το ίδιο κάνει; Αν οι ρόδες είναι στον αέρα;

      Αν είναι ένας απλός διακόπτης για μικρή - μεγάλη ταχύτητα δύσκολο να υπάρχει τέτοιου είδους πρόβλημα.

      Βάλε το δεύτερο λαμπάκι κοντά στο μοτέρ, στα άκρα του μοτέρ. Αν ανάβει κανονικά τότε εντός του μοτέρ κάτι γίνεται.

      Διαγραφή
    4. Στην όπισθεν δεν το ξέρω. Και με πλήρη μπαταρία το κάνει. Με τις ρόδες στον αέρα δεν το κάνει. Σταματάει μόνο με την γρήγορη ταχύτητα σε μικρή ανηφόρα ενώ με την αργή την ανεβαίνει όλη. Στην ευθεία δεν δείχνει να έχει πρόβλημα. Πιστεύεις ότι ζορίζεται και ζεσταίνεται το μοτέρ και σταματάει ή ότι έχει κάποιο πρόβλημα μετά από τόσα χρόνια και πάω για αλλά μοτέρ; Πάντως μετά τα λάστιχα που του έβαλα έχω την εντύπωση ότι άρχισε να το κάνει.

      Διαγραφή
    5. Μάλλον είναι όλα ΟΚ και απλά δεν αντέχει το φορτίο.

      Διαγραφή
    6. Συνεπώς καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το μοτέρ θερμαίνεται επειδή ζορίζεται και γι'αυτό σταματάει; Επειδή είναι δύο, όποιο και να ζεσταθεί πρώτο σταματάει και το άλλο ή το κάνουν ταυτόχρονα; Τι πιστεύεις;

      Διαγραφή
    7. Τα μοτέρ συνεχίζουν να θέλουν να γυρίσουν αλλά δεν μπορούν, δεν έχουν την δύναμη.
      Αν το ένα σταματήσει διπλασιάζει το φορτίο του άλλου και επομένως σταματάει και αυτό.

      Διαγραφή
  10. Άρα σταματάνε από υπερθέρμανση. Δεν τα σταματάει κάτι άλλο πριν πχ το ρελέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν φαίνεται να σταματάνε από υπερθέρμανση, αν συνέβαινε αυτό θα χρειαζόταν κάποιο χρόνο για να λειτοργησουν ξανά ενώ εσύ λες ότι αμέσως μετά αν δεν έχει ανηφόρα δουλεύουν.
      Το καλύτερο είναι να βάλεις ελαφριές και μικρές ρόδες

      Διαγραφή
  11. Σταματάνε στην ανηφόρα στην γρήγορη ταχύτητα, όμως μετά από 4-5 δευτερόλεπτα ξεκινάει. Η λύση επειδή δεν μπορώ να αλλάξω Ρόδες είναι λιγότερο βάρος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αρκετά λιγότερο βάρος, όχι απλά λιγότερο.

      Διαγραφή
    2. Μία τελευταία ερώτηση. Σε δοκιμές που έκανα διαπίστωσα ότι το ένα μοτέρ πρέπει να λειτουργεί με λιγότερες στροφές από το άλλο γιατί τα γρανάζια που γυρνούν τις ρόδες γυρνούν πιο αργά από την μία πλευρά. Έκανα και δοκιμή και στην απέναντι και ήταν το ίδιο άρα δεν φταίνε τα γρανάζια αλλά το μοτέρ. Τι μπορεί να φταίει; Μπορώ να κάνω κάτι να το διορθώσω;

      Διαγραφή
    3. Μπορεί κάποιο καρβουνακι να μην πατάει καλά, μπορεί το πηνίο να έχει αρπάξει λίγο (να έχει μεγαλύτερη ωμικη αντίσταση), μπορεί το καλώδιο να έχει πρόβλημα, μπορεί να βρίσκει μεγαλύτερη αντίσταση από τα γρανάζια την ρόδα ή τα έδρανα του ίδιου του μοτέρ.
      Άνοιγμα καθάρισμα λίπανση

      Διαγραφή
    4. https://www.flickr.com/photos/150273611@N04/shares/9NR265
      Να προσπαθήσω να το ανοίξω δηλαδή;

      Διαγραφή
    5. Όταν το γυρνάς με το χέρι έχει την ίδια αίσθηση με το άλλο; Αν ναι τότε δεν έχει θέμα. Αν γυρίζει έστω και λίγο διαφορετικά καλό είναι να ανοιχτή.

      Διαγραφή
    6. Δεν βλέπω να ανοίγει εύκολα. Θα προσπαθήσω και θα σου πω. Σε ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές σου.

      Διαγραφή
    7. Το μοτέρ δεν ανοίγει και αν το παραβιάσω θα χαλάσω τις επαφές. Έκανα όμως μια δοκιμή. Στην αργή ταχύτητα το ένα μοτέρ έχει από το άλλο αισθητή διαφορά ενώ στην γρήγορη όχι. Στην αργή λοιπόν όταν μπλόκαρε το γρήγορο μοτέρ και δεν γυρνούσε το αργό δούλευε πολύ πιο γρήγορα. Σημαίνει ότι φταίει το μοτέρ ή μήπως δεν δίνεται αρκετή ισχύ και για τα δύο και πρέπει να αλλάξω κάτι;

      Διαγραφή
    8. Δεν μπορώ να ξέρω.
      Θέλει μετρήσεις με όργανο.

      Περίεργο αυτό που περιγράφεις. Αν κάνεις αμοιβαία αλλαγή στα μοτέρ τι γίνεται; Το πρόβλημα εμφανίζεται στο ίδιο μοτέρ ή στην ίδια θέση;

      Διαγραφή
    9. Άλλαξα καλώδια (του αριστερού στου δεξιού) και το ίδιο μοτέρ είναι πάλι πιο αργό.

      Διαγραφή
    10. Επόμενος η τάση είναι σωστή .

      Δεν είναι το ίδιο όμως με το να αλλάξεις αμοιβαία τα μοτέρ, αν αλλάξεις την θέση των μοτέρ και το ίδιο μοτέρ έχει την ίδια συμπεριφορά σημαίνει ότι σίγουρα έχει πρόβλημα. Αν όχι τότε κάτι μετά το μοτέρ δυσκόλευε την κίνηση.

      Υποθέτω ότι την κίνηση της ροδας βλέπεις για την διαφορά στην ταχύτητα.

      Διαγραφή
    11. Τα μοτέρ έχουν συγκεκριμένη θέση γιατί είναι το ένα δεξιόστροφο και το άλλο αριστερόστροφο. Είχα κάνει την αλλαγή και ναι ήταν το ίδιο μοτέρ το πιο αργό. Στην αργή ταχύτητα έχουν οι ρόδες διαφορά (αυτές βλέπω) ενώ στην γρήγορη δεν φαίνεται αν έχει διαφορά. Αν έχει θα είναι πολύ μικρή. Άρα πάω για καινούργιο μοτέρ; Αυτό θα φταίει που σταματάει όταν ζορίζεται; Το ότι δεν έχει αρκετή ισχύ;

      Διαγραφή
    12. Αν είχε μεγαλύτερη ισχύ θα ήταν καλύτερα αλλά αυτό θέλει και μεγαλύτερη μπαταρία για να το υποστηρίξει .

      Στα συνεχούς ρεύματος μοτέρ αν βάλεις το συν με το πλην ανάποδα γυρίζουν ανάποδα

      Διαγραφή
    13. Λάθος μου. Τα μοτέρ είναι ίδια. Έβαλα το συν με το πλην ανάποδα και γυρίζουν ανάποδα. (Άμα δεν ξέρεις έτσι την πατάς.)
      Η μπαταρία είναι 12V 18A. Οι προδιαγραφές του κατασκευαστή λένε για 12V 12Α.
      Τι μπαταρία θα έλεγες να πάρω; Έχω άλλη μια 17Α. Αν τις ενώσω και τις κάνω 35Α θα είναι καλύτερα; (Είχα πάρει από τον Γερμανό δύο μπαταρίες των 6V και τις είχε ενώσει σε μια για να γίνει 12V).
      Εγώ αν τις ενώσω αλλιώς για να γίνει μια μεγαλύτερη στα Αμπέρ θα είναι καλύτερα;

      Διαγραφή
  12. Προφανώς εννοείς αμπερωρια (ΑΗ) και όχι Αμπέρ.

    Δεν είναι καλό να ενώσεις δύο μπαταρίες παράλληλα για να αυξήσεις τα αμπέρ. Οι εξαβολτες συνδέονται σε σειρά και δεν πειράζει αλλά για παράλληλα πρέπει να είναι ακριβώς ιδιες,ίδιου κατασκευή και ημέρα κατασκευής.
    Όσο μεγαλύτερα τα ΑΗ τόσο μεγαλύτερη και η διάρκεια αποφορτησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι δικό μου λάθος. AH αμπερωρια εννοώ. Τις έβαλα γιατί τελείωνε γρήγορα. Έχουν μια ένδειξη-
      INITIAL CURRENT LESS THAN 5.4A
      Τι σημαίνει αυτό; Και τελικά καταλήγουμε ότι φταίει το μοτέρ; Να ψάξω για άλλο;

      Διαγραφή
    2. Για νορμάλ λειτουργία δεν μπορεί συνεχώς να βγάλει πάνω από 5,5Α.

      Δεν έχω καταλήξει στο τι φταίει, θέλει μετρήσεις με όργανο.

      Διαγραφή
    3. Ευχαριστώ που με γλύτωσες από πολύ χρόνο και ψάξιμο γιατί οι συμβουλές σου με σταμάτησαν από το να κάνω άσκοπες κινήσεις χωρις να ξέρω και τι κάνω. Θα ρωτήσω αν μπορώ να βρω καινούργια μοτέρ. Αν βρω όργανο να τα μετρήσω και έχω κάτι άλλο θα σε ενοχλήσω ξανά.

      Διαγραφή
  13. Καλησπέρα, θέλω να κάνω ένα σύστημα με το οποίο θα ανοίγω και θα κλείνω ένα μοτέρ με το κινητό. Εύκολα μέχρι εδώ ένα arduino με gsm ένα ρελέ και ανοίγω κλείνω το μοτέρ. Θέλω όμως σε περίπτωση που σταματήσει η λειτουργία του να με ειδοποιεί. Από που μπορώ να καταλάβω ότι σταμάτησε να λειτουργεί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βρίσκεις μία συνθήκη η οποία γίνεται αληθείς όταν το μοτέρ σταματήσει και το δίνεις είσοδο στο αρντουινο.
      Πχ έλεγχος rpm

      Διαγραφή
    2. Μπορώ να μετράω τα αμπερ και σε περίπτωση που πέσουν να καταλάβω ότι σταμάτησε ή αυτό δεν θα είναι αξιόπιστο;

      Διαγραφή
    3. Μπορείς αλλά έχει το μειονέκτημα της ψευτικης ένδειξης αν πχ το μοτέρ κολλάει ή στην έξοδό του υπάρχει πρόβλημα ενώ αυτό γυρίζει.

      Διαγραφή
    4. Δηλαδή ο μόνος ασφαλής τρόπος είναι οι στροφές ;

      Διαγραφή
    5. Είναι ένα γενικό καλό κριτήριο, όχι το μοναδικό, εξαρτάται από την περίσταση.
      Πχ αν το μοτέρ κινεί ιμάντα βλέπεις την κίνηση του ιμάντα, αν είναι ανεμιστήρας την ροή του αέρα, κτλ

      Διαγραφή
    6. Ωραια! Είδα οτι στον πίνακα όταν είναι σε λειτουργία το μοτέρ ανάβει ένα λαμπάκι, όταν σταματάει σβήνει, ίσως να είναι μία καλή συνθήκη αν είναι αναμένο αυτό το λαμπάκι. Ευχαριστώ για τις απαντήσεις.

      Διαγραφή
  14. με ποιο τροπο μπορω να κανω αυτοματη ρυθμηση στροφων ηλεκτοκινητηρα παραγωγης ενεργιας
    αναλογα το φορτιο καταναλωσης ? η μεταδοση κινησης του ειναι ηλεκτρικη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εννοείς γεννήτριας;
      Η μετάδοση κίνησης του κινητήρα στην γεννήτρια είναι on off ηλεκτρικά;

      Οι γεννήτριες έχουν δικό τους κύκλωμα για να κρατάνε σταθερή την συχνότητα περιστροφής και άρα τα Hz της τάσης. Η μεταφορά ενέργεια είναι εκ των πραγμάτων ανάλογη με την ζήτηση μέχρι την μέγιστη ισχύ που είναι σχεδιασμένη η γεννήτρια.

      Διαγραφή
  15. Καλησπέρα Δημήτρη! Θελω να ρωτησω κατι για τα ρελε που οσο εχω ψαξει δεν το εχω βρει καπου. Τι διαφορά εχει ενα ρελε τυπωμένου (μινι ρελε) απο ενα ρελε ραγας οσον αφορα το φορτιο που διαχειριζονται. Όταν και τα δυο εχουν τα ιδια χαρακτηριστικα Π.χ 12V - 12Α / 250V AC

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καμιά διαφορά δεν έχουν αν έχουν τα ίδια χαρακτηριστικα.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ πολύ για την πληροφορία!!

      Διαγραφή
  16. Δημήτρη καλησπέρα!! Αν μπορούσα να σου μεταφέρω το πρόβλημα που αντιμετωπίζω και να με κατανοήσεις- λόγω της απειρίας μου δλδ- έχει καλώς, και τότε η απάντηση σου θα ήταν μια μεγάλη χάρη. Έχω μια 3φασικη υποβρύχια αντλία 4,5 ίππων η οποία γεμίζει μια δεξαμενή και η εκκίνηση του μοτέρ της γίνεται με ηλεκτρόδια στάθμης. Έχω ένα θερμικό κουμπωμένο στο ρελε εκκίνησης-λειτουργίας το οποιο ειναι ρυθμισμένο στο κατωτερο σημειο 7,5Α. Μετά από λιγη ώρα λειτουργίας όμως και κάμποσες εκκινησεις καιγεται το ρελε. Τί συμβαίνει κατα την άποψη σου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι λάθος επιλογή της ισχύος του ρελέ. αντικατέστησετο με μεγαλύτερης ισχύος π.χ. 11Kw.
      4.5 ίπποι σημαίνει περίπου 3,35 Kw . Αυτό σημαίνει λιγότερο από 6,5 Α. Το θερμικό δηλαδή σε κανονική χρήση δεν έπρεπε να ήταν 7,5 Α.

      Διαγραφή
    2. To βρήκα Δημήτρη!! Είχα συνδέσει λάθος το φλοτέρ και ένα χρονοδιακόπτη που είχα βάλει για ελεγχόμενη ροή προς τη δεξαμενή και έδινα στο ρελέ 380 βολτ αντί για 230.... όλα καλα τώρα

      Διαγραφή
    3. Ωραία
      Όταν έγραφες ότι χάλασε το ρελέ υπέθεσα ότι οι επαφές καίγονταν όχι ότι δεν οπλιζε

      Διαγραφή
  17. Καλησπέρα Δημήτρη! Έχω μια απορία σε κάτι που θέλω να φτιάξω και θα χρειαστώ την βοήθεια σου! Έχω προγραμματίσει ένα ARDUINO για να ανοιγοκλείνω ένα ρελε μεσώ Wi-Fi. Έχω φτιάξει το κύκλωμα του ρελε(το ρελε είναι 5v DC - 30A/250v AC) τοποθέτησα την κατασκευή σε κουτάκι και όλα δουλεύουν τέλεια! Στο ρελε συνδεσα ένα θερμοπομπό 2ΚW (ο οποίος δουλεύει και αυτός μια χαρά) τον οποίο θέλω να χειρίζομαι απομακρισμενα όταν θα λείπω από το σπίτι. Εδώ είναι η απορία που έχω... Πρέπει να βάλω και κάποια ασφάλεια σε αυτό το κύκλωμα, για να είναι σωστή η κατασκευή μου? Σκέφτηκα να έβαζα μια Θερμική ασφάλεια (10Α - 250v - 80°C) που σηκώνει και τον θερμοπομπό! Εσύ τι προτείνεις? Ευχαριστώ εκ των πρότερων!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από που παίρνεις ρεύμα για τον πομπό; Δεν έχει ασφάλεια αυτή η παροχή;
      Τα καρέ των αγωγών που έβαλες δεν είναι τα σωστά;
      Μαντεύω πως και ασφάλεια έχει η παροχή από τον πίνακα του σπιτιού και τα σωστά καρέ έβαλες.
      Το αρντουινα έχει πάνω του ασφάλεια .
      Επομένως από θέμα ασφαλείας είσαι εντάξει.
      Βέβαια για παραπανω προστασία , μιας και δεν θα είσαι κοντά όταν ανοίγει ο πομπός, καλό είναι να βάλεις μικροθερμικο, σαν αυτά που έχουν οι αντιστάσεις των σίδερων των καφετιερων και άλλων συσκευών. Αν ο πομπός είναι του Εμπορείου πρέπει να έχει μόνος του.

      Διαγραφή
    2. Ρευμα παιρνω απο μια πριζα στο σαλονι μου.
      Το καλωδιο τροφοδοσιας ειναι 3 x 1.5mm² (Το λεγομενο "εναμισαρι")
      ασφελεια εχει δικια του ο πινακας για το σαλονι και για καθε δωματιο, αλλα εχει και γενικο και ρελε διαφυγής
      ο θερμοπομπος ειναι του εμποριου
      Οποτε οπως λες δεν θα εχω θεμα απλα το ελεγα για παραπανω προστασια!
      Ευχαριστω πολυ Δημητρη!!

      Διαγραφή

Διαβάζω όλα τα σχόλια