Ένα τυπικό ψηφιακό πολύμετρο. |
Ένα από τα πιο χρήσιμα όργανα ελέγχου για έναν ηλεκτρολόγο, και όχι μόνο, είναι το πολύμετρο.
Το όνομά του : "πολύμετρο" φανερώνει τις πολλές και διαφορετικές μετρήσεις που έχει δυνατότητα να πραγματοποιήσει.
Το ψηφιακό πολύμετρο της φωτογραφίας είναι :
1. Βολτόμετρο για να μετράει τάση σε βολτ a.c. και d.c. (εναλλασσόμενη και συνεχή) με τον περιστροφικό διακόπτη στα μαύρα νούμερα-επιλογές και τον διακόπτη επιλογής a.c. - d.c. στην κατάλληλη θέση. Η μέτρηση γίνεται με την τάση παρούσα στο εξεταζόμενο κύκλωμα σε παράλληλη σύνδεση των ακροδεκτών.
2. Ωμόμετρο και ελεγκτής διόδων για να μετράει αντίσταση σε Ωμ και τάση κατωφλίου σε βολτ για την δίοδο στα πράσινα νούμερα. Ο έλεγχος γίνεται χωρίς τάση στο υπό εξέταση κύκλωμα.
3. Συχνόμετρο για να μετράει συχνότητα σε Hz στα λευκά νούμερα. Συνδέουμε τους ακροδέκτες υπό τάση με παράλληλη σύνδεση.
4. Αμπερόμετρο για να μετράει ένταση ρεύματος σε αμπέρ στα πορτοκαλί νούμερα. Υπό τάση με σύνδεση σε σειρά στον αγωγό που θέλουμε να μετρήσουμε την ένταση.
5. Καπασιτόμετρο για να μετράει χωρητικότητα σε φαράντ στα μπλε νούμερα. Σύνδεση χωρίς τάση. Τα άκρα του πυκνωτή πάνε στις υποδοχές με το σύμβολο του πυκνωτή και αν είναι ηλεκτρολυτικός με την σωστή πολικότητα.
Το εσωτερικό του πολύμετρου |
Ο μαύρος ακροδέκτης είναι μόνιμα συνδεδεμένος στην υποδοχή COM (Από την λέξη common: κοινό). Ο κόκκινος ακροδέκτης μπαίνει στις αντίστοιχες υποδοχές με το ίδιο χρώμα που επιλέγουμε στον περιστροφικό.
Στην θέση του περιστροφικού διακόπτη για έλεγχο διόδων υπάρχει ταυτόχρονα η λειτουργία του "μπίπερ", στην οποία αν ανάμεσα στους ακροδέκτες η αντίσταση είναι μικρότερη από 20 ωμ ακούγεται χαρακτηριστικός ήχος από τον βομβητή.
Σε όλες τις επιλογές του περιστροφικού διακόπτη φαίνεται γραμμένο το νούμερο της μέγιστης τιμής που μπορεί να μετρήσει το πολύμετρο. Π.χ. στην επιλογή 2 volt μετράει μέχρι δυο volt, αν η τάση είναι μεγαλύτερη εμφανίζεται στην οθόνη το νούμερο 1 με μια τελεία (1.) για να μας ειδοποιήσει ότι η τάση είναι μεγαλύτερη από 2 volts και να διαλέξουμε την επόμενη μεγαλύτερη κλίμακα.
Το καλύτερο είναι να ξεκινάμε, για άγνωστη αναμενόμενη τιμή μέτρησης, από την μεγαλύτερη δυνατή επιλογή, π,χ. για μέτρηση τάσης ξεκινάμε από την επιλογή 600 volts και κατεβαίνουμε κλιμακωτά για μεγαλύτερη ακρίβεια. Την καλύτερη δυνατή ακρίβεια την πετυχαίνουμε στην μικρότερη κλίμακα που θα μας δείξει η οθόνη ένδειξη.
Τυπικό αναλογικό πολύμετρο |
Σε όλες τις επιλογές του περιστροφικού διακόπτη φαίνεται γραμμένο το νούμερο της μέγιστης τιμής που μπορεί να μετρήσει το πολύμετρο. Π.χ. στην επιλογή 2 volt μετράει μέχρι δυο volt, αν η τάση είναι μεγαλύτερη εμφανίζεται στην οθόνη το νούμερο 1 με μια τελεία (1.) για να μας ειδοποιήσει ότι η τάση είναι μεγαλύτερη από 2 volts και να διαλέξουμε την επόμενη μεγαλύτερη κλίμακα.
Το καλύτερο είναι να ξεκινάμε, για άγνωστη αναμενόμενη τιμή μέτρησης, από την μεγαλύτερη δυνατή επιλογή, π,χ. για μέτρηση τάσης ξεκινάμε από την επιλογή 600 volts και κατεβαίνουμε κλιμακωτά για μεγαλύτερη ακρίβεια. Την καλύτερη δυνατή ακρίβεια την πετυχαίνουμε στην μικρότερη κλίμακα που θα μας δείξει η οθόνη ένδειξη.
μια ερώτηση αδερφέ: όταν βάζουμε τον διακόπτη στη θέση για έλγχο διόδων τι ένδειξη πρέπει να έχει το πολύμετρο?
ΑπάντησηΔιαγραφήσε όσες διόδους είναι κα΄τω απο 20 Ω όταν ακουμπάς τους ακροδέκτες έχει μια αρχική ένδειξη και στη συνέχεια μηδενίζει και αρχίζζει και κάνει μπιπ.
σε διόδους πάνω απο 20Ω βγάζει έναν αριθμό (διαφορετικό για κάθε μέτρηση διαφορετικής διόδου). τι είανι αυτός ο αριθμός?
Η ένδειξη στην οθόνη του πολύμετρου, όταν στα άκρα του, με ορθή πολικότητα, έχουμε μια δίοδο, είναι η τιμή της τάσης σε βολτ πάνω από την οποία η δίοδος είναι αγώγιμη. Π.χ. 0,8 σημαίνει μια καλή δίοδο που πάνω από τα 0.8 volt είναι ικανοποιητικά αγώγιμη. Με ανάποδη πολικότητα η "καλή" δίοδο έχει άπειρη αντίσταση.
ΔιαγραφήΚαλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠως ελέγχουμε με το πολύμετρο ποιός είναι ο ουδέτερος και ποιά η γείωση; Υπάρχει και άλλος τρόπος εκτός απ το πολύμετρο να ξεχωρίσουμε τι είναι το κάθε καλώδιο (πέρα από τη φάση που την ελέγχεις με δοκιμαστικό);
Πέρα από τον χρωματισμό των αγωγών , μπλε για τον ουδέτερο και κιτρινοπράσινο για την γείωση, δεν μπορείς με πολύμετρο να ξεχωρίσεις ποιο είναι τι.
ΔιαγραφήΚαι αν ο χρωματισμός είναι διαφορετικός ή απλά δεν εμπιστευόμαστε τον ηλεκτρολόγο που έκανε την εγκατάσταση; Ουδέτερος από γείωση δεν ξεχωρίζει με κανέναν τρόπο δηλαδή;
ΔιαγραφήΤότε ακολουθούμε τον αγωγό στην πηγή του.
ΔιαγραφήΤελικά στον πίνακα κάπου είναι συνδεδεμένος είτε στην μπάρα του ουδέτερου είτε στην μπάρα της γείωσης.
Αν συνεχίζουν οι αμφιβολίες συνεχίζουμε και πάμε στο ρολόι της ΔΕΗ. Υπάρχει αγωγός γείωσης εκεί; Τι χώμα έχεις; πηγαίνει προς τα κάτω στην γη και τελικά σε μπάρα γείωσης;
στην προηγούμενη ερώτηση:πως βρίσκουμε τη φάση και τον ουδέτερο ενός συγκεκριμένου φωτιστικού στον πίνακα;αφού τα βρω μποπώ να συνδέσω εκεί έναν χρονοδιακόπτη για το συγκεκριμένο φωτιστικό;
Διαγραφήάλλη ερώτηση: σε παλαιού τύπου μονοφασικό ηλεκτρικό πίνακα,που δεν υπάρχουν στο κάλυμμα του οπές, πως μπορεί να μπει ρελέ διαρροής;μήπως εκτός του πίνακα(δίπλα);
επίσης,το ρελέ γενικώς μπαίνει μετά την κεντρική ασφάλεια και πριν τις επιμέρους ασφάλειες;ευχαριστώ.
Ένα και μόνο φωτιστικό αποκλείεται να παίρνει ρεύμα μόνο του από ξεχωριστή ασφάλεια στον πίνακα εκτός κι αν είναι ειδική περίπτωση.
ΔιαγραφήΤα καλώδια τα βρίσκουμε πειραματικά, ανοίγουμε το φως και σε όποια ασφάλεια κατεβάσουμε και σβήσει βρίσκεται συνδεμένη η φάση, στην ίδια οπή που φεύγει η φάση κανονικά φεύγει και ο ουδέτερος και η γείωση.
Μπορίς να βάλεις χρονοδιακόπτη στον πίνακα για όλα τα φώτα ή και πρίζες που παίρνουν από την ίδια ασφάλεια όχι για κάποιο ξεχωριστά.
Σε παλιό πίνακα ανοίγουμε οπή βάζουμε ράγα και συνδέουμε το ρελέ, αν δεν χωράει ... καλύτερα νέο πίνακα..
Το ρελέ μπαίνει πριν, ή μετά την γενική ασφάλεια αλλά πάντα μετά τον γενικό διακόπτη.
Με το πολυμετρό μου (mastech MY-64) μπορώ να μετρήσω πόσα hertz βγάζει η πρίζα μου στο σπίτι;
ΑπάντησηΔιαγραφήτο νορμάλ είναι 50Hz~ (as far as i know)
Ναι, μπορείς να μετρήσεις την συχνότητα της πρίζας με το πολύμετρό σου.
ΔιαγραφήΕπιλέγεις την κλίμακα των 2 Khz με τους ακροδέκτες συνδεμένους για βολτόμετρο και θα δεις το νούμερο 50 στην οθόνη .
Ποιά είναι τα κριτήρια ενος πολυμέτρου και ποιά είναι μιά καλή τιμή?
ΑπάντησηΔιαγραφήπ.χ. Υπάρχουν πολύμετρα απο 5-100+ €
Γενικά, όπως κάνουμε και στις άλλες αγορές μας, ψάχνουμε το καλύτερο δυνατό στην μικρότερη τιμή που να ικανοποιεί τις ανάγκες μας.
ΔιαγραφήΥπάρχουν φθηνά αναλογικά πολύμετρα με τιμή κάτω από 10 ευρώ που μια χαρά κάνουν την δουλειά τους για χρήση ac και dc βολτομέτρου ή μέτρηση συνέχειας αγωγού αλλά δεν είναι για κάτι παραπάνω.
Γύρω στα 50 ευρώ βρίσκεις σχετικά καλά πολύμετρα.
Καλησπερα , σε μια πλακέτα πως ελεγχουμε , μετράμε τα εξαρτήματά της ;τα ξεκολλάμε κ μετραμε σε θέση οhm για συνέχεια ; υπάρχουν περπτωσεις που τροφοδοτουμε με ταση το υποκείμενο;ευχαριστώ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπερα , σε μια πλακέτα πως ελεγχουμε , μετράμε τα εξαρτήματά της ;τα ξεκολλάμε κ μετραμε σε θέση οhm για συνέχεια ; υπάρχουν περπτωσεις που τροφοδοτουμε με ταση το υποκείμενο;ευχαριστώ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνάλογα την περίπτωση.
ΔιαγραφήΆλλες φορές μετράμε χωρίς να το ξεκολλήσουμε και άλλες το ξεκολλαμε.
Ανάλογα βέβαια και τι εργαλεία και όργανα διαθέτουμε.
Ανάλογα και τι στοιχεία θέλουμε να μετρήσουμε.
Σε όλες τις περιπτώσεις έχει σημασία πόσες γνώσεις έχουμε για αυτό που θέλουμε να μετρήσουμε.
Με ενα απλο πολύμετρο-αμπεροτσιδα , πχ μια αντισταση μια δίοδο ζένερ , έναν πυκνωτή κτλ
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον πυκνωτή και την αντίσταση πρέπει οπωσδήποτε να αποσυνδεθεί για την μέτρηση
ΔιαγραφήΓια την zener δεν μπορείς να βγάλεις ασφαλές συμπέρασμα με πολυμετρο.
Καλησπερα υπαρχει καποιος εκγυρος τροπος να εντοπισουμε την διαροη οταν πεφτει το ρελε με πολυμετρο μεσα απο το πινακα? με καποια εργασια πανω στις μπαρες ουδετερου και γειωσης?
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξεκινάς από τον πίνακα, εκεί πας στο τέλος όταν όλα τα άλλα έχουν αποτύχει.
ΔιαγραφήΚαμία εργασία, αλλαγή δεν πρέπει να γίνει στις μπάρες, είναι επικίνδυνο.
Ναι αλλα το να πεφτει ενα ρελε πολλες φορες ειναι απο πολυ μικρη διαροοη η οποια μπορει να επηρεαζεται απο υγρασια πχ εξωτερικες μπριζες ντουι ακομα και η μοναδες συναγερμου ... Μπορει να ψαχνεις ωρες και να μην το βρεις δεν υπαρχει καποιο μηχανημα που να μπορει να μας δωσει καποια εξτρα βοηθεια τουλαχιστον να εντοπισουμε το κυκλωμα?
ΔιαγραφήΤο θέμα της εύρεσης μικρής διαρροής είναι δύσκολο.
ΔιαγραφήΜε μεγγερ κάτι μπορεί να γίνει αλλά θέλει πολύ δουλειά και αν.
Δεν γνωρίζω να υπάρχει όργανο ακριβώς γι αυτή τη δουλειά.
Αν είναι μεγάλη εγκατάσταση το καλύτερο είναι να χωριστεί σε ομάδες με την κάθε ομάδα να έχει το δικό της ρελέ.
Kαταλαβα οποτε δικαια ταλαιπωρουμαστε εμεις οι Ηλεκτρολογοι με τα ρελε διαροης ευχαριστω για το χρονο σου!!!!
ΔιαγραφήΣυγχαρητήρια για το πολύ κατατοπιστικό θέμα! Πρίν από κάποιους μήνες έψαχνα σχετικά με το πολύμετρο την χρήση του και τις δυνατότητές του και δεν βρήκα τίποτα!Ευτυχώς που ήρθα τυχαία εδώ.... Να κάνω και εγώ μια ερώτηση. Πως μπορούμε με το πολύμετρο να τσεκάρουμε αν ένα μοτέρ είναι μερικώς ή τελείως καμένο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο τελείως καμένο είναι πιο εύκολο να βρεθεί από το μερικός καμένο ή αρπαγμένο.
ΔιαγραφήΣε καλό τριφασικό μοτέρ πρέπει και τα τρία πηνία να έχουν ίδια, σχεδόν, ωμική αντίσταση και άπειρη αντίσταση μεταξύ οποιουδήποτε πηνίου και του σώματος (γείωσης) του μοτέρ.
Βέβαια η άπειρη αντίσταση πρέπει κανονικά να μετρηθεί με μέγγερ.
Αν λοιπόν π.χ. μεταξύ δυο πηνίων μετρήσουμε 2 ωμ και μεταξύ δυο άλλων 4 ωμ (ή άπειρο) σημαίνει ότι κάποιο πηνίο έχει πρόβλημα.
Στα μονοφασικά μοτέρ είναι πιο δύσκολο γιατί υπάρχει μεγάλη ποικιλία.
Γενικά όμως τα πηνία πρέπει να έχουν όλα κάποια αντίσταση, όχι μηδέν, όχι άπειρη.
και πως μπορουμε να δουμε με το πολυμετρο αν μια αντισταση ειναι καμενη?
ΑπάντησηΔιαγραφήΒάζουμε το πολύμετρο στην επιλογή μέτρησης ωμ στην μεγαλύτερη κλίμακα.
ΔιαγραφήΑφαιρούμε το ένα τουλάχιστον άκρο της αντίστασης από το κύκλωμα το οποίο δεν έχει παροχή ρεύματος.
Βάζουμε τον ένα ακροδέκτη του πολύμετρου στο ένα άκρο και τον άλλο ακροδέκτη στο άλλο άκρο της αντίστασης.
Βλέπουμε την ένδειξη στην οθόνη του πολύμετρου.
Αν είναι κοντά στο μηδέν αλλάζουμε κλίμακα μέχρι να μας δείξει ένα "καλό " νούμερο.
Αν δεν δείξει σε καμιά κλίμακα ένδειξη (σε αυτό της φωτογραφίας αν δείξει 1. ή στο αναλογικό η βελόνα είναι τέρμα αριστερά) η αντίσταση έχει άπειρη αντίσταση και είναι καμένη.
Αν ακουμπάμε με γυμνά χέρια τα άκρα της αντίστασης ή τους ακροδέκτες η οθόνη μπορεί να μας δείξει την αντίσταση του σώματός μας.
Να ρωτήσω κ εγω κατι διοτι συνέβει μια ηλεκτροπληξία , εκει που εργάζομαι . Πωλήτρια πηγε να αλλάξει ευθύγραμμη λαμπα φθορισμου σε θάλαμο κατάψυξης σουπερ μαρκετ . Δεν έκλεισε ομως τον διακοπτη των λαμπτήρων του θαλάμου . Βγάζει τον παλιο κ προσπαθεί να βαλει τον νέο λαμπτήρα . Την στιγμή εκείνη την χτυπά το ρεύμα και κολλάει το χερι της στο ντουι κ ευτυχώς το τραβηξε γρήγορα κ την γλίτωσε . Ο πίνακας που δίνει ρεύμα στο θάλαμο δεν ειχε Ρελε . Αυτο που θελω να ρωτήσω ειναι εαν η τάση που βρεθηκε η πωλητρια ήταν μεγαλύτερη ή μικρότερη απο τα 230 v λόγω της ύπαρξης του ballast ??
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν πρέπει να πιάσει το ντουί όταν αλλάζει κάποιος λαμπα φθορισμού, κανονικά δεν χρειάζεται.
ΔιαγραφήΗ τάση στο ντουί έχει σχέση με το κύκλωμα και αν είναι αναμενη η λάμπα και πόση ισχύ έχει η λάμπα και αν εκείνη την ώρα έπαιζε για να ανάψει. Είναι από 100 έως και 1000 βολτς.
Απίθανο να φτιαχτεί κάτι τέτοιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάλλον θα υπάρχει και άλλο προβλήματα από πλακέτα
Μετραω την.ταση σε μθα μπριζα του σπιτιου και δεν δειχνει.σταθερη ταση άλλαζει συνεχως.ειναι νορμαλ αυτο?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνάλογα την διακύμανση που εμφανίζεται την ποιότητα του πολυμετρου,την κλίμακα που διάλεξες και την σταθερότητα που κρατάς τους ακροατές.
Διαγραφή1 έως 5 βολτ είναι νορμάλ.
Επίσης οι λοιπές καταναλώσεις πιέζουν ρόλο
ΣΕ ΕΝΑ ΜΟΤΕΡ ΓΚΑΡΑΖΟΠΟΟΡΤΑΣ ΒΓΕΝΟΥΝ 4 ΑΓΩΓΟΙ ΕΚ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟΝ ΕΝΑΣ Η ΓΕΙΩΣΗ. ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΡΩ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΜΕΤΡΟ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΟΙΝΟΣ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή ξέρεις ότι είναι μονοφασικό, ότι έχει έναν αγωγο ουδέτερο και τα άλλα δύο είναι για την αλλαγή φοράς;
ΔιαγραφήΑν είναι τριφασικό;
Δες τι γράφει το ταμπελάκι.
Με το πολυμετρο δεν βλέπεις το κοινό.
Δεν εχω προσβαση στο ταμπελακι. Οταν η γκαραζοπορτα ειναι τελειος κατω το μοτερ δεν δουλευει.οταν την σηκοσω λιγα εκατοστα δουλευει.πως γινετε να την.ρυθμισω
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να ρυθμίσεις;
ΔιαγραφήΑπό αυτά που λες φαίνεται ότι δεν κλείνει σωστά και θες να πάει πιο χαμηλά.
Εσωτερικά υπάρχουν διακοπτικά που ρυθμίζουν το τέρμα της διαδρομής.
Και κατι ακομα....αν και βγενουν απο το μοτερ τεσσερης αγωγοι(μια γειωση) η πορτσ ανεβοκατεβενει μονο με το ουδετερο και τον εναν αγωγο.οταν δινω ρευμα ανεβενει..το σραματαω. Ξαναδινω στο ιδιο αγωγο και κατεβενει. Μαλον κατι δεν παει στο μοτερ?
ΔιαγραφήΌλα είναι εντάξει, απλά δεν είναι όσο απλά νομίζεις.
ΔιαγραφήΔεν έχεις το εσωτερικό κύκλωμα για να ξέρεις.
Ούτε εγώ το έχω
Καλησπέρα σας! Μπορούμε να μετρήσουμε με πολύμετρο τα αμπέρ που δίνουμε όταν φορτίζουμε μπαταρία μολύβδου με απλό τροφοδοτικό 12 volt DC που έχει τρεις σκάλες έντασης 1-2-3;Αν είναι πολλά μπορούμε με κάποιον τρόπο να τα μειώσουμε ώστε να φορτίσουμε με ασφάλεια;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς και μπορούμε να μετρήσουμε αν το πολύμέτρο έχει επιλογή για ρεύμα συνεχές
ΔιαγραφήΕλέγχεις το ρεύμα αν βάλεις σε σειρά μια αντίσταση μεταβλητή.
Ευχαριστώ πολύ ελπίζω να τα καταφέρω
Διαγραφή