Google+ Ηλεκτρολόγος μηχανικός: Σύνδεση κινητήρα συνεχούς (DC) με παράλληλη και σε σειρά διέγερση
Προσοχή: Οι οδηγίες που δίνονται στο παρόν blog πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα με εξουσιοδότηση από τον νόμο για την πραγματοποίηση ηλεκτρολογικών εργασιών καθώς και τις απαραίτητες γνώσεις. Μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους για όσους πραγματοποιούν τις εργασίες, αλλά και για το κοινό.

Σύνδεση κινητήρα συνεχούς (DC) με παράλληλη και σε σειρά διέγερση

Μοτέρ DC
Συνδεσμολογία μοτέρ συνεχούς ρεύματος

Οι κινητήρες συνεχούς ρεύματος έχουν διαφορετική συμπεριφορά στην ροπή ανάλογα με τον τρόπο σύνδεσης των πηνίων του στάτη και του ρότορα, επομένως ανάλογα με την εφαρμογή που θα χρησιμοποιηθούν επιλέγεται και η σύνδεση των πηνίων τους.

Τα πηνία μπορούν να συνδεθούν παράλληλα ή σε σειρά όπως φαίνεται στο σχέδιο. 

Υπάρχει βέβαια και η επιλογή της τροφοδοσίας του κάθε πηνίου από διαφορετική πηγή τάσης, αυτό που λέμε ξένης διέγερσης. Επίσης υπάρχουν και μοτέρ με βοηθητικά τυλίγματα και σύνθετες συνδέσεις, με ένα μέρος του πηνίου του στάτη σε σειρά και άλλο τμήμα του πηνίου παράλληλα συνδεμένα.

Η ροπή στην εκκίνηση είναι η μέγιστη δυνατή στην σύνδεση σε σειρά. Τυπικό παράδειγμα χρήσης αυτής της συνδεσμολογίας είναι η μίζα του αυτοκινήτου που θέλουμε την μέγιστη ροπή στην εκκίνηση της ενώ δεν μας ενδιαφέρει η ροπή της μίζας όταν έχει ξεκινήσει το μοτέρ του αυτοκινήτου.

Ο έλεγχος της ταχύτητας στα παράλληλης διέγερσης μοτέρ γίνεται με τον έλεγχο της τάσης στο πηνίο του ρότορα στον οποίο κυκλοφορεί και το μεγαλύτερης έντασης ρεύμα μεταξύ των δυο πηνίων.

Στην θέση του ροοστάτη στο σχέδιο στην πράξη υπάρχει πλακέτα που ελέγχει την τάση με ηλεκτρονικά ισχύος.

Η αλλαγή της φοράς περιστροφής του κινητήρα γίνεται αλλάζοντας την πολικότητα του ρεύματος στον ρότορα (ή σπάνια στον στάτη ). Αν αλλαχθεί η πολικότητα και στα δυο πηνία δεν θα αλλάξει η φορά περιστροφής.


6 σχόλια:

  1. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΦΊΛΕ ΈΧΩ ΜΙΑ ΜΊΖΑ 12V ΣΤΗΝ ΟΠΟΊΑ ΕΧΩ ΑΦΑΊΡΕΣΗ ΤΟ ΒΑΡΕΛΆΚΙ ΜΕ ΤΟ ΓΡΑΝΆΖΙ ΚΑΙ ΈΧΕΙ ΜΌΝΟ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΝΉ ΓΙΑ ΦΆΣΗ ΚΑΙ ΣΏΜΑ ΠΕΡΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΑΣΊ ΠΩΣ ΜΠΟΡΏ ΝΑ ΤΗΣ ΑΛΛΑΞΩ ΤΗΝ ΦΩΡΑ ΠΕΡΗΣΤΡΟΦΗΣ; ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν μπορείς
      Για την αλλαγή της φοράς χρειάζεται επέμβαση εσωτερικά του μοτέρ και δεν ξέρω αν κατασκευαστικά σου επιτρέπει να κανείς την αλλαγή .

      Δεν χρησιμοποιείται ο όρος φάση όταν έχουμε να κάνουμε με συνεχές ρεύμα .

      Διαγραφή
    2. ΦΙΛΕ ΔΗΜΗΤΡΗΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΆΝΤΗΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΕΥΚΡΊΝΗΣΗ !!!! ΜΙΑ ΠΡΟΣΠΆΘΕΙΑ ΠΟΥ ΈΚΑΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΦΟΡΑΣ... ΑΛΛΑΞΑ ΤΑ ΚΑΛΏΔΙΑ ΣΤΑ ΠΗΝΙΑ Η ΜΑΞΙΛΑΡΆΚΙΑ ΑΥΤΤΟ ΠΟΥ ΕΙΤΑΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΓΙΑ 12V TO EBAΛA ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΣΤΑ ΚΑΡΒΟΥΝΑΚΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΤΑΝ ΣΤΑ ΚΑΡΒΟΥΝΆΚΙΑ ΤΟ ΈΒΓΑΛΑ ΈΞΩ ΚΑΙ ΤΟΥ ΈΔΩΣΑ ΤΑ 12V ! TO ΜΟΤΕΡ ΔΟΥΛΕΥΗ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΕ Η ΠΟΛΙΚΌΤΗΤΑ ! ΑΝ ΜΟΥ ΕΛΕΓΕΣ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΆΒΩ ΑΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΩΝ ! ΚΑΙ ΠΑΛΙ
      Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ !!!

      Διαγραφή
    3. ( ΔΙΕΥΚΡΊΝΙΣΗ ) ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΠΛΑΚΈΤΑ ΜΈΣΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ 4 ΠΗΝΙΑ ΠΟΥ ΑΠΩ ΤΑ ΔΥΟ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΚΑΛΟΔΙΑ ΓΙΑ 12V ΚΑΙ ΚΑΡΒΟΥΝΑΚΙΑ Ο ΡΟΤΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΡΒΟΥΝΆΚΙΑ !!!

      Διαγραφή
    4. Κοιτά το σχέδιο του μοτέρ διέγερσης σε σειρά στο παρόν ποστ.
      Έτσι είναι το μοτέρ της μίζας
      Είναι στην ουσία δυο πηνια που αν στο ένα από αυτά , οποιοδήποτε, αλλάξεις πολικότητα τροφοδοσίας θα αλλάξει και η φορά περιστροφής του κινητήρα .
      ΠΧ αν αλλάξεις , αντί μεταθέσεις τα καλώδια που πάνε στα καρβουνάκια και μετά τροφοδοτήσει με 12 βολτ όπως κανείς νορμαλ από έξω τότε θα έχεις αλλαγή φοράς

      Διαγραφή
  2. ΦΊΛΕ ΔΗΜΉΤΡΙΕ ΤΟ ΕΊΔΑ ΣΧΈΔΙΟ ΚΑΙ ΕΙΧΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΙΖΑ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΟΥ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΠΌΡΕΣΑ ΝΑ ΚΆΝΩ ΣΎΓΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΆΒΩ ΠΟΙΟ ΚΑΛΏΔΙΟ ΞΕΚΟΛΛΆΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΤΟ ΚΟΛΛΑΣ Η ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΑΤΙΣ ΚΛΠ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΣΟΥ ΖΉΤΗΣΑ ΒΟΉΘΕΙΑ! ΠΕΡΑΝ ΑΥΤΟΥ ΣΕ ΥΠΕΡ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΆΘΕΙΑ ΣΟΥ ΝΑ ΜΕ ΒΟΗΘΉΣΕΙΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΌΝΟ ΣΟΥ !!! ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΝΎΧΤΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΊΡΙ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Διαβάζω όλα τα σχόλια