Google+ Ηλεκτρολόγος μηχανικός: Ηλεκτρολογικό σχέδιο κυκλώματος εκκίνησης τριφασικού μοτέρ βραχυκυκλωμένου δρομέα με αστέρα τρίγωνο
Προσοχή: Οι οδηγίες που δίνονται στο παρόν blog πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα με εξουσιοδότηση από τον νόμο για την πραγματοποίηση ηλεκτρολογικών εργασιών καθώς και τις απαραίτητες γνώσεις. Μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους για όσους πραγματοποιούν τις εργασίες, αλλά και για το κοινό.

Ηλεκτρολογικό σχέδιο κυκλώματος εκκίνησης τριφασικού μοτέρ βραχυκυκλωμένου δρομέα με αστέρα τρίγωνο

Αστέρας τρίγωνο star delta
Σχέδιο αυτοματισμού εκκίνησης τριφασικού μοτέρ με αστέρα τρίγωνο.
Το λεγόμενο και βοηθητικό κύκλωμα.


































Τα πιο κοινά μοτέρ που χρησιμοποιούνται ευρέως, κυρίως στην βιομηχανία, με πολύ καλά χαρακτηριστικά ροπής, απλής κατασκευής, αξιοπιστίας και οικονομικής τιμής, είναι τα τριφασικά μοτέρ βραχυκυκλωμένου δρομέα. Αναφέρονται και ως ΑΤΚΒΔ : Ασύγχρονος Τριφασικός Κινητήρας Βραχυκυκλωμένου Δρομέα

Αστεροτρίγωνο star delta
Κύκλωμα ισχύος τριφασικού μοτέρ με σύνδεση αστέρα τρίγωνο
 Ένας από τους τρόπους εκκίνησης των μεγάλων σε ισχύ μοτέρ βραχυκυκλωμένου δρομέα είναι η εκκίνηση, για μερικά δευτερόλεπτα, με σύνδεση των πηνίων του σε αστέρα, πριν μεταβεί σε σύνδεση τριγώνου. Ο λόγος που γίνεται αυτό είναι η πολύ μεγάλη τιμή της έντασης του ρεύματος κατά την διάρκεια της εκκίνησης, αν αυτή γίνονταν αμέσως σε συνδεσμολογία τριγώνου.
Η διαφορά στις δυο συνδεσμολογίες, για την ίδια τάση τροφοδοσίας, που πρακτικά στην Ελλάδα είναι τα 400 volts, είναι η ισχύς εξόδου του μοτέρ. Στον αστέρα είναι μικρότερη από ότι στο τρίγωνο. Προϋπόθεση βέβαια είναι η κατασκευή των πηνίων του μοτέρ να αντέχουν την τάση και κατ' επέκταση το ρεύμα, για σύνδεση τριγώνου. Κάτι τέτοιο το βλέπουμε στο ταμπελάκι του μοτέρ.

Υπάρχουν αρκετοί τρόποι υλοποίησης του αυτοματισμού αλλά ένας από τους καλύτερους είναι αυτός του πιο πάνω σχεδίου.

Το χρονικό ρελέ καθυστέρησης έναρξης (Τ : delay on) ρυθμίζεται έτσι ώστε την στιγμή της εναλλαγής από αστέρα σε τρίγωνο το ρεύμα να μην είναι υπερβολικά μεγάλο σε σύγκριση με το ονομαστικό. Όσο μεγαλύτερο είναι το μοτέρ τόσο περισσότερα είναι και τα δευτερόλεπτα που χρειάζονται.

Το θερμικό ρυθμίζεται στο ονομαστικό ρεύμα του μοτέρ, αν μπει μετά ακριβώς τις ασφάλειες, ή στο ονομαστικό διά την ρίζα του 3 αν μπει όπως στο σχέδιο πιο πάνω.
Star delta
Αυτοματισμός αστέρα τρίγωνο με μηχανικό χρονικό ρελέ
που κουμπώνει στο ρελέ Ν (εδώ είναι το στρογγυλό
μπροστά στο L4)

Οπλισμένα τα ρελέ Ν και Υ : Σύνδεση σε αστέρα.
Οπλισμένα τα ρελέ Ν και Δ : Σύνδεση σε τρίγωνο.

Αν θέλουμε να αλλάξουμε την φορά περιστροφής του μοτέρ κάνουμε αμοιβαία αλλαγή δυο οποιονδήποτε εκ των φάσεων παροχής, δηλαδή την R με την S ή την S με την T ή την  R με την T.

Αυτόματη αλλαγή φοράς περιστροφής μπορούμε να πετύχουμε με το κύκλωμα που υπάρχει εδώ

Κι εδώ ο σύνδεσμος για την σύνδεση αστέρα τρίγωνο και το ταμπελάκι των μοτέρ. 

Η εναλλακτική λύση για την εκκίνηση του μοτέρ απευθείας σε συνδεσμολογία τριγώνου είναι η χρήση ομαλού εκκινητή ή soft starter


153 σχόλια:

  1. Καλό θα ήταν να μπει σε σειρά με το θερμικό και επιτηρητής τάσης (ασυμμετρίας - διαδοχής) τουλάχιστον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Νίκο

    Συμφωνώ μαζί σου.
    Θα μπορούσε να μπει σε σειρά με το stop και η επαφή του επιτηρητή που αναφέρεις όπως θα μπορούσαν να μπουν και άλλα στοιχεία ανάλογα με την εφαρμογή (emergency stop; ελεγκτής θερμοκρασίας μοτέρ;)

    Υ.Γ.
    Πολύ όμορφο το site σου .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θέλω να σου πω ένα μεγάλο μπράβο για το site σου. Είναι κάτι που χρειαζόταν ο χώρος. Πολύ αναλυτικό και λεπτομερές. Στη συνέχεια, θα επικαλεστώ την συνδρομή σου ή όποιου άλλου μπορεί να βοηθήσει, σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζω. Έχω έναν κινητήρα 45KW, τον οποίο πρόσφατα άλλαξα το ρελέ Ν (σύμφωνα με το σχεδιάγραμμά σου) λόγω καταστροφής του προηγούμενου (μάρκας Lovato), με ένα καινούργιο μάρκας Telemecanique. Από τότε κάθε φορά που οπλίζει, κάνει 2-3 αναπηδήσεις και έπειτα οπλίζει. Λογική εξήγηση δεν βρήκα ακόμα. Υποθέτω ότι συμβαίνει λόγω διαφορετικών μαρκών ρελέ. Επίσης αν γνωρίζετε πείτε μου αν κινδυνεύει ο κινητήρας. Ευχαριστώ εκ των προταίρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αριστείδη

      Θα μπορούσαν να ήταν πολλά τα αίτια της συγκεκριμένης δυσλειτουργίας.

      Μαντεύω ότι όσο χρόνο το ρελέ Ν κάνει τις αναπηδήσεις είναι σε σύνδεση αστέρα και όταν πάει σε σύνδεση τριγώνου σταματάει. Επίσης μαντεύω ότι το κύκλωμα αυτοματισμού δεν είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό του παρόντος post. Σε αυτή την περίπτωση κάποια βοηθητική επαφή δεν κουμπώνει καλά. Υπάρχουν σπρέι καθαρισμού επαφών που μπορεί να βοηθήσουν αν και καλύτερα είναι να αλλαχθούν.

      Αν δεν είναι αυτή η περίπτωσή σου τότε η πτώση τάσης κατά την εκκίνηση του μοτέρ είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορεί να συγκρατηθεί επαρκώς το ρελέ. Βάλε ένα βολτόμετρο στα δυο άκρα του πηνίου του ρελέ και μέτρα την. Η διαφορετική μάρκα μπορεί να επηρεάζει σε αυτήν την περίπτωση με την έννοια ότι το νέο ρελέ θέλει π.χ. πάνω από 160 volts για να συγκρατηθεί ενώ το παλιό ήθελε 120 volts.

      Διαγραφή
    2. Καλημέρα και καλό μήνα. Ευχαριστώ για την γρήγορη ανταπόκρισή σου. Οι αναπηδήσεις γίνονται περίπου στο πρώτο δευτερόλεπτο. Συνεχίζει κανονικά (εφόσον οπλίσει) για το υπόλοιπο του χρόνου η λειτουργία του αστέρα και έπειτα γυρνάει σε τρίγωνο κανονικά. Οι βοηθητικές επαφές είναι ενσωματωμένες στο ρελέ, άρα αδύνατον να βγουν. Πέραν τούτου όμως, γνωρίζεις αν ο κινητήρας ή το ρελέ διατρέχουν κάποιο κίνδυνο από αυτή την αστάθεια;

      Διαγραφή
    3. Δηλαδή μπορεί και να μην οπλίσει;

      Δεν είναι καλό να παίζει το ρελέ, ούτε για το ίδιο, ούτε για το μοτέρ.

      Είναι πολύ απίθανο το μοτέρ να πάθει κάτι από αυτή την δυσλειτουργία , πιο πιθανό είναι να καταστραφεί το ρελέ σχετικά γρήγορα.

      Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να το αφήσεις έτσι.

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος10/6/12, 6:11 μ.μ.

    θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: (σαν πρωτάρης στα μοτέρια)

    πως τοποθετούμε τα λαμάκια όταν έχουμε μεγάλο μοτέρ και πρέπει να πάμε σε σύνδεσμολογία εκκίνησης αστέρα τριγώνου???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα λαμάκια δεν συνδέονται καθόλου όταν έχουμε εκκίνηση με αστέρα - τρίγωνο.

      Τις συνδέσεις που κάνουν τα λαμάκια τις κάνουν τα ρελέ.
      Το ρελέ του αστέρα συνδέει τα πηνία του μοτέρ σε αστέρα και το ρελέ του τριγώνου σε τρίγωνο.

      Διαγραφή
    2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    3. Αν το μοτέρ δεν συνδεθεί σε αστέρα τρίγωνο, χωρίς τα λαμάκια δεν θα κάνει καμιά κίνηση .

      Διαγραφή
    4. Καλημερα!ευχαριστω για την ανταποκριση!εχω συνδεσει το μοτερ οπως μας δειχνεται στο σχεδιο αλλα χωρις να βγαλω τα λαμακια και λειτουργει κανονικα!μηπως εχει φοβο να καψω την μηχανη;

      Διαγραφή
    5. Οκ διορθώθηκε δεν κούμπωνε καλά μια κλειστή επαφή στο λειτουργικό και έπαιρνε κατευθείαν τρίγωνο!για αυτό λειτουργούσε και με τα λαμάκια . Και πάλι ευχαριστώ!

      Διαγραφή
    6. και αλλη μια ερωτηση παρακαλω...επειδη εχω θεμα με το φορτιο της γραμμης μου μπορω να εκκινησω τον κινητηρα με απευθειας τριγωνο?το τριγωνο εχει χαμυλοτερα αμπερ ετσι δεν ειναι?

      Διαγραφή
    7. Στο τρίγωνο είναι περισσότερα τα αμπέρ όχι λιγότερα, εννοείται για σωστά διαστασιολογημένο σε ισχύ μοτέρ.
      Για απευθείας εκκίνηση σε τρίγωνο βάζουμε soft starter
      . Για μικρή ισχύ πάει και απευθείας σε τρίγωνα ανάλογα και με την ιδιομορφία του φορτίου.

      Διαγραφή
  5. ευχαριστώ πολύ!!!
    με τα λαμάκια είχα καταλάβει πως κάνει κάθε μία σύνδεση ξεχωριστά,

    αλλά για εκκίνηση νε αστέρα και μετά σε τρίγωνο με είχε προβληματίσει.

    ευχαριστώ και πάλι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. θανάσης1/7/12, 8:53 μ.μ.

    θα ήθελα να σε ρωτήσω και κάτι άλλο ηλεκτρολόγε???

    η τριφασική παροχή στην ελλάδα δημιουργείται από εναλλακτήρες σε διάταξη τριγώνου ή αστέρα??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε όλες τις χώρες η τριφασική παροχή δημιουργείται με τον πιο οικονομικό και αποδοτικό τρόπο. Αυτός ο τρόπος είναι η σύνδεση τριγώνου.

      Διαγραφή
  7. θανάσης1/7/12, 9:28 μ.μ.

    ευχαριστώ πάρα πολύ!!! και πολλά πολλά συγχαρητήρια για τη σελίδα σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος6/9/12, 9:38 μ.μ.

    πως ενα τριφασικο μοτερ μπορει να δουλεψει με μονοφασικο ρευμα?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν είναι μικρή η ισχύ του τριφασικού μοτέρ και στα στοιχεία που έχει στο ταμπελάκι του γράφει 230 V τρίγωνο και 400 V αστέρα, μπορεί.

      Το συνδέουμε σε τρίγωνο, βάζουμε την φάση στο ένα άκρο, τον ουδέτερο στο δεύτερο και στο τρίτο συνδέουμε το ένα άκρο πυκνωτή για μοτέρ στην σωστή τιμή. Το άλλο άκρο του πυκνωτή πάει στην φάση.

      Διαγραφή
  9. Ανώνυμος29/9/12, 1:04 μ.μ.

    φίλε μου ηλεκτρολόγε, κατ' αρχάς πολλά συγχαρητήρια για τη σελίδα σου. την ενημερώνεις συχνά και μπορούμε και διαβάζουμε θέματα που δεν είχε τύχει να συναντήσουμε στη δουλειά μας.

    όσον αφορά την παραγωγή του εναλλασόμενου ρέυματος έχω διαβάσει ότι σε όλες τις χώρες του κόσμου, εξαιτίας της μη ισορροπίας του φορτίου, απο το εργοστάσιο παραγωγής, πάντα ξεκινάνε 3 καλώδια φάσεων και ένα καλώδιο ουδετέρου το οποίο γειώνεται.

    τελικά μήπως είναι σε σύνδεση αστερα οι εναλλακτήρες και όχι σε τρίγωνο???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι εταιρίες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος δημιουργούν το ρεύμα σε γεννήτριες υψηλής τάσης, μετά το "ανεβάζουν" ακόμα σε μεγαλύτερη τάση, το μεταφέρουν ΧΩΡΙΣ ουδέτερο για πολλά χιλιόμετρα, το υποβιβάζουν σε χαμηλότερη τάση π.χ. 20000 volts και το "πουλάνε" ΧΩΡΙΣ ουδέτερο σε μεγάλους καταναλωτές. Για τα σπίτια, από την υψηλή τάση, και κατά περιοχές, την υποβιβάζουν με μετασχηματιστή τρίγωνο αστέρα στα 400 volts, γειώνουν τον κόμβο του αστέρα και τον "βαφτίζουν" ουδέτερο.

      α) Τι θα βόλευε την ισορροπία του φορτίου αν "μεταφέρονταν" μαζί και ο ουδέτερος; Τίποτα. Αντίθετα χιλιόμετρα χαλκού θα ήταν ουσιαστικά άχρηστα.
      β) Τι θα βόλευε αν η γεννήτρια ήταν σε σύνδεση αστέρα; Τίποτα. Αντίθετα για την ίδια ισχύ θα χρειαζόταν περισσότερο "ακριβό" χαλκό.

      Είναι πολύ διαφορετικό να μιλάμε για γεννήτρια στα 400 volts. Εκεί αναγκαστικά χρειάζεται ο κόμβος του αστέρα γιατί είναι πιο οικονομικό να τον έχεις "έτοιμο" τον ουδέτερο από το να χρειαστείς δίπλα από την γεννήτρια μετασχηματιστή τριγώνου αστέρα.
      Με άλλα λόγια: Πάντα προκρίνεται η πιο οικονομική λύση ...

      Διαγραφή
  10. Ανώνυμος29/9/12, 6:26 μ.μ.

    έχεις δίκαιο όπως το λες, απο άποψη χρημάτων (αυτό βασικά ισχύει για τα πάντα)

    όπως το λες, βαφτίζουν τον κόμβο του αστέρα ως ουδέτερο, αλλά που οδεύει το ρεύμα όταν κάποιος το λειτουργήσει ως μονοφασική παροχή??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ρεύμα του ουδέτερου "πηγαίνει" στις δυο άλλες φάσης.

      Αν τα φορτία είναι ισορροπημένα, δηλαδή και στις τρεις φάσης του μετασχηματιστή της ΔΕΗ η ένταση είναι ακριβώς η ίδια, τότε στον κόμβο του ουδέτερου στον μετασχηματιστή το ρεύμα είναι μηδενικό.

      Οι τάσης και τα ρεύματα είναι διανυσματικά μεγέθει.

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος29/9/12, 7:01 μ.μ.

      σε ευχαριστώ!!!

      Διαγραφή
  11. γεια σας σημερα τοποθετησα σε ενα μοτερ 3KW τριφασικο εναν θερμομαγνητικο διακοπτη στον πινακα του μαγαζιου θα ηθελα να ρωτησω οταν διακοπει 1 απο τις φασεις σε ποση ωρα περιπου θα διακοπει η λειτουργια του κινητηρα. το εχω ρυθμισει σχεδον οριακα με την αμπεροτσιμ[ιδα. ο κινητηρας μου λειτουργει ενα συμπιεστη αερος το οποιο κινει με ιμαντα και ελεγχεται απο πρεσοστατη ευχαριστω πολυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νίκο

      Κατ΄αρχήν ελπίζω να έχεις ελέγξει ότι η ένδειξη της αμπεροτσιμπίδας είναι μικρότερη ή ίση με την τιμή που αναγράφει το ταμπελάκι με τα στοιχεία του μοτέρ.

      Συνήθως το θερμικό ή θερμομαγνητικό ρυθμίζεται στο ονομαστικό ρεύμα του μοτέρ και όχι με μέτρηση των αμπέρ, γιατί δεν θέλουμε να σταματάει ενώ το μοτέρ αντέχει περισσότερο ζόρισμα.

      Αν το θερμομαγνητικό είναι σωστά ρυθμισμένο και συνδεδεμένο δεν υπάρχει περίπτωση να καεί το μοτέρ από υπερβολικό ρεύμα.

      Ο χρόνος αντίδρασης του θερμομαγνητικού δεν είναι σταθερός. Εξαρτάται από το πόση ώρα δούλευε πριν και με τι και πόσο φορτίο, συνήθως είναι κάποια δευτερόλεπτα.

      Στα τριφασικά μοτέρ βάζουμε τριφασική ασφάλεια έτσι ώστε αν πέσει μια, να πέσουν και οι τρεις φάσεις μαζί.

      Διαγραφή
  12. καλησπερα σας σχετικα με τον θερμομαγνητικο που σε ρωτησα τις προαλλες ολα πανε καλα αλλα θελω να σε ρωτησω γιατι οταν εκοψα 1 απο τις φασεις για περιπου 30 δευτερολεπταδεν εκοψε ο θερμομαγνητικοςπαροτι τραβαγαν οι αλλες 2 φασεις περιπου στα 10 αμπερ ενω στην νορμαλ λειτουργια οι φασεις ηταν R6a S6a T7a και ο θερμομαγνητικος ρυθμιζμενος στα 6 αμπερ και οσο για ασφαλεια εχω τοποθετησει μια τριφασικη 10αμπερ .και κατι αλλο πειραζει που ο θερμμαγνητικος ειναι τοποθετημενος μακρια αποτο μοτερ στο κεντρικο πινακα νομιζω πως οχι.ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ και να πω πως οι συμβουλες σου ειναι πολυτιμες οχι μονο σε εμενα αλλα νομιζω και σε αλλους που διαβαζουν τον ιστοτοπο σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν πειράζει η απόσταση μεταξύ θερμομαγνητικού και μοτέρ, εκτός κι αν μιλάμε για χιλιόμετρα απόστασης.

      Το "πείραμα" που έκανες έδειξε την καλή λειτουργία του θερμομαγνητικού. Συμπεριφέρθηκε ακριβός όπως έπρεπε να συμπεριφερθεί. Έδωσε χρόνο στο κύκλωμα να ισορροπήσει το ρεύμα και στις τρεις φάσεις του, στην ορισμένη τιμή. Όταν "είδε" ότι αυτό γινόταν επικίνδυνο για το μοτέρ, έκοψε το κύκλωμα.

      Το θερμομαγνητικό δεν κόβει αμέσως μόλις το ρεύμα υπερβεί το όριο γιατί κάτι τέτοιο δεν είναι λειτουργικό και επιθυμητό. Όλα τα μοτέρ στην εκκίνηση τους τραβάνε πολλαπλάσιο ρεύμα από το ονομαστικό και όταν ζορίζονται επίσης τραβάνε παραπάνω ρεύμα. Αν λοιπόν κόβονταν το κύκλωμα στην πρώτη δυσκολία δεν θα γινόταν δουλειά.

      Διαγραφή
  13. καλησπερα σχετικα με την δοκιμη που ενεφερα τελικα δεν εκοψε ο θερμομαγνητικος το κυκλωμα. απλα εγω εδωσα παλι την 3η φαση αφου ειδα οτι μετα απο 30 περιπου δευτερα δεν εκοβε για να μην καει το μοτερ. πειτε σας παρακαλω γτην γνωμη σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν περίμενες λίγο ακόμα θα έκοβε χωρίς να πάθει τίποτα το μοτέρ.

      Αν βέβαια είναι καλός και σωστά ρυθμισμένος.
      Για μοτέρ στα 6 Α τα 10 δεν είναι και κάτι τρομερό.

      Διαγραφή
  14. την ρυθμιση πιστευω οτι την εχω σωστη οσο για το καλος σαν συσκευη πατησα το τεστ και εκοψε.εχω μια μικρη ανησυχια διοτι τα συρματα που κανουν τις περιελιξεις δεν εχουν και την καλυτερη ποιοτητα και φοβαμαι οτι αν μεινει με 2 φασεις για περισσοτερη ωρα θα σκασει η περιελιξη καλο βραδυ και ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Εχω ενα προβλημα.εχω ενα μοτερ τριφασικο 40.το δουλευω αστερα τριγωνο.το προβλημα ειναι το εξης.την ωρα που παει να κανει την αλλαγη απο αστερα σε τριγωνο,δεν οπλιζει το ρελε του τριγωνου.οταν βγαζω εκτος το μοτερ και το δουλευω χωρις ισχυ,το κυκλωμα δουλευει κανωνικα.οπλιζουνε τα ρελε κανωνικα.οταν βαζω το μοτερ δεν οπλιζει το τριγωνο.βρηκα το μοτερ την μια φαση με την γειωση να βραχυκυκλωνει.αλλα δεν μου καιει ασφαλεια,ουτε το θερμικο ριχνει.αυτο μπορει να γινεται επειδη ειναι το μοτερ βραχυκυκλωμενο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 40; Kwatt εννοεις;

      Αποκλείεται να υπήρχε γέφυρα γης με φάση και να μην έριχνε την ασφάλεια. Μήπως μέτραγες ταυτόχρονα και το άκρο μονοφασικού μετασχηματιστή αυτοματισμού ή κάποιου άλλου στοιχείου του κυκλώματος; Όταν μετράς, γενικά, απομονώνεις ΌΛΑ τα υπόλοιπα στοιχεία του κυκλώματος.

      Μέτρησες στα άκρα του ρελέ που δεν οπλίζει (τριγώνου) την τάση στο πηνίο; Μήπως με την λειτουργία του μοτέρ η πτώση τάσης είναι αρκετή ενώ χωρίς να λειτουργεί το μοτέρ δεν έχεις πτώση. Σε συνδυασμό με "κουρασμένο" ρελέ μπορεί να συμβείνα μην οπλίσει.

      Διαγραφή
  16. Ανώνυμος7/9/13, 12:13 π.μ.

    Καλησπέρα σας!!! Πολύ ωραίο το site σας!!! Συγχαρητήρια για την δουλειά σας!!! Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής...Στην εκκίνηση αστεροτρίγωνο όταν είναι στην συνδεσμολογία του αστέρα το ρεύμα φτάνει πρώτα το ονομαστικό και μετά γυρνάει σε τρίγωνο ή γυρνάει στο τρίγωνο και το ρεύμα δεν έχει φτάσει ακόμα στο ονομαστικό. Επίσης όταν είναι στον αστέρα και το ρεύμα υπερβαίνει το ρεύμα ρύθμισης του θερμικού, το θερμικό δεν διακόπτει την τροφοδοσία του μοτέρ??
    Ευχαριστώ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στην εκκίνηση με αστέρα το ρεύμα μπορεί να πέσει στην ονομαστική του τιμή ή μπορεί και να μην πέσει, εξαρτάται κυρίως από το μέγεθος του φορτίου και δευτερευόντως από την τιμή που έχει το χρονικό. Με μεγάλο φορτίο δεν πρόκειται ποτέ να φτάσει στο ονομαστικό.

      Προφανώς, αν στην διάρκεια του αστέρα το ρεύμα περάσει την ρύθμιση του θερμικού και μείνει εκεί για εύλογο χρόνο, θα πέσει.

      Διαγραφή
  17. Ανώνυμος27/1/14, 5:26 μ.μ.

    Δημήτρη σε ευχαριστώ πολύ που έρχεσαι στο μπλογκ!
    Για τον τριφασικό αστέρα δεν έχω τίποτα να πω, είναι άψογος :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παρακαλώ Ζωή

      Χαίρομε να σε διαβάζω
      γιατί όπως λένε: Η ζωή είναι ωραία.

      Διαγραφή
  18. Καλημερα,θα μπορουσατε να μου πειτε με ποιο προγραμμα σχεδια το σχεδιο στην εικονα ''Κύκλωμα ισχύος τριφασικού μοτέρ με σύνδεση αστέρα τρίγωνο''.Ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι φτιαγμένο στο χέρι με ραπιδογράφο πριν πολλά χρόνια.

      Διαγραφή
  19. Καλησπέρα. Το πρόβλημα που με αφορά αναφέρεται σε ένα ασύγχρονο τριφασικό μοτέρ 3.5 ΗΡ που αυτή τη στιγμή λειτουργεί χεροκίνητα μέσα από ένα απλό διακόπτη on/off. Μου έχει ζητηθεί να αυτοματοποιήσω τη λειτουργία του μέσω ενός plc. Μπόρώ να το πετύχω αυτό χωρίς να μπερδευτώ με όσα αναφέρετε περί αστέρα - τριγώνου τοποθετώντας απλώς ένα ρελέ που θα ελέγχει την τροφοδοσία του με ρεύμα; Αν ναι, που θα πρέπει να τοποθετηθεί και τι είδους θα πρέπει να είναι; Έχετε να μου προτείνετε κάποιο για τριφασικό; Σε μια τέτοια περίπτωση πώς θα γίνονταν ο έλεγχος της φοράς περιστροφής; Με δεύτερο ρελέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν υπάρχει νόημα να μπει plc μόνο για εκκίνηση ενός μοτέρ, εκτός κι αν θέλουν και κάτι άλλο, ή αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου αυτοματισμού ή το θέλουν για "μόστρα".

      Αν τώρα το μοτέρ ελέγχεται από απλό διακόπτη (εννοείς τριπολικό, χωρίς ρελέ;) δεν είναι αστέρα - τρίγωνο και δεν χρειάζεται για τόσο μικρή ισχύ.

      Για τον έλεγχο της φοράς χρειάζεσαι δυο ρελέ απαραίτητα με το κύκλωμα που φαίνεται εδώ

      Διαγραφή
    2. είναι μέρος μεγαλύτερου αυτοματισμού που όμως λειτουργεί με μονοφασικό ρεύμα με το οποίο είμαι εξοικιωμένος. Με το τριφασικό του μοτέρ δεν είμαι. αυτή τη στιγμή το μοτέρ λειτουργεί μέσω ενός απλού χειροκίνητου διακόπτη τριών θέσεων για εκκίνηση, σταμάτημα και αλλαγή φοράς. Δε γνωρίζω με ποιο τρόπο έχει γίνει η όλη εγκατάσταση και θεωρητικά δε με αφορά. Σκοπός μου είναι να αντικαταστήσω τον διακόπτη με ένα ρελέ που να μπορεί να κάνει την ίδια δουλειά και χειροκίνητα και μέσω οδήγησης από το plc. Έχω διαβάσει ότι υπάρχουν έτοιμα τριφασικά ρελέ αντιστροφής. έχεις εικόνα γι'αυτά; Αα, κι ευχαριστώ πολύ για την προθυμία να βοηθήσεις. Απ΄'ότι διαβαζω το έχεις ακούσει από πολλούς αλλά σίγουρα είναι αλήθεια και η αλήθεια είναι καλό να λέγεται:))

      Διαγραφή
    3. Δεν υπάρχει έτοιμο ρελέ αλλαγής φοράς, δεν το έχω ακούσει ποτέ. Στο link που σου έδωσα υπάρχει το κύκλωμα ελέγχου που θέλει απαραίτητα δύο ρελέ, ένα για την κάθε φορά περιστροφής.

      Διαγραφή
    4. Ρίξε μια ματιά και πες μου τη γνώμη σου αν δε σου κάνει κόπο:

      http://www.crydom.com/en/Products/Catalog/AdvancedWebPage.aspx?CategoryText1=Din%20Rail%20Mount&CategoryText2=AC%20Output%20Contactor&CategoryText3=DRC3%20Series%20Three-phase%20Motor%20Reversing%20Contactor&SBCatPage=

      Διαγραφή
    5. Δεν ήξερα ότι υπάρχει τέτοιο solid state ρελέ που κάνει και αλλαγή φοράς περιστροφής βάζοντας τάση στο A3 και στο Α2.
      Πολύ ωραίο φαίνεται και αξίζει να το χρησιμοποιήσεις.

      Διαγραφή
    6. Καλησπερα, πολυ καλο το site σου.
      Στο Ηλεκτρολογικό σχέδιο κυκλώματος εκκίνησης τριφασικού μοτέρ βραχυκυκλωμένου δρομέα με αστέρα τρίγωνο που δημοσιευεται, που πρεπει να συνδεθή ενας πρεσοστάτης για να λειτουργισει σε κομπρεσέρ;

      Διαγραφή
    7. Αν συνδεθεί πρεσσοστάτης λειτουργίας πρέπει να μπει παράλληλα με την επαφή του start και καλό είναι να αντικαταστήσει το start .
      Αν συνδεθεί πρεσσοστάτης ασφαλείας μπαίνει σε σειρά με την επαφή του stop

      Διαγραφή
    8. Για λειτουργία/ασφάλεια μπορεί να μπει διπλός (δύο) πρεσσοστάτης, πχ ο ένας 3 atm παράλληλα με το start και ο άλλος πχ 4 atm σε σειρά με το stop. Εάν υπάρχει όμως ένας πρεσσοστάτης (με υστέρηση), με μεταγωγική επαφή, τότε η μία μπαίνει παράλληλα με το start, αλλά πως σταματάει το κομπρεσέρ όταν πιάσει πίεση? Πρέπει να μπει κάποιο χρονικό, με ρελέ και επαφή σε σειρά με το stop, αλλά θέλει και μανδάλωση, για να μην αναβοσβήνει.
      Αν έμπαινε μόνο επαφή stop από τον πρεσσοστάτη (με βραχυκυκλωμένη τη start), ποιο θα ήταν το πρόβλημα? Σπινθήρες από την επαφή του πρεσσοστάτη (όχι καλή τροφοδοσία για τα ρελέ αστέρα/τριγώνου)?

      Διαγραφή
  20. Καλημερα ηλεκτρολογε!!πως θα συνδεσω εναν χρονοδιακοπτη στο κυκλωμα να δουλευει αυτοματα αλλα να εχω κ την δυνατοτητα χειροκινητου ελεγχου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρέπει να μπει διακόπτης επιλογής με δύο επαφές.
      Στην μία επιλογή, χειροκίνητα, θα ενεργοποειτε ακριβώς το κύκλωμα του post,στην άλλη επιλογή, αυτόματα, θα ενεργοποιείτε το κύκλωμα με τον χρονοδιακόπτη.
      Μπορεί βέβαια, ίσως και καλύτερα, να υπάρχει διακοπής 3 θέσεων, αριστερά αυτόματα, στην μέση off και δεξιά χειροκίνητα

      Διαγραφή
  21. Καλησπέρα Δημήτρη θα ήθελα και εγώ να σε ευχαριστήσω ολόψυχα όπως και πολύ άλλη πιστεύω για της λύσης που δίνης σε κάθε ερώτημα που σου γίνετε και για το χρόνο που αφιερώνεις στο να βοηθήσεις τον κάθε ένα από εμάς . Πρόσφατα αγόρασα ένα εμβολοφόρο αεροσυμπιεστή EXPRESS 500 LT 380V με δυο μοτέρ 5,5 hp το καθένα τη πίνακα πρέπει να φτιάξω για να δουλεψη ;Σε ευχάριστο έκτων προτέρων .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από ότι είδα εδώ :

      http://www.kounelis.com.gr/products2/6844/express-e5005.55.5-statheros-aerosumpiestis-me-imanta-2-kefalon-500lt-380v-14360

      υπάρχει έτοιμος ο αυτοματισμός λειτουργίας και το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να του δώσεις ρεύμα από τριφασική παροχή και να επιλέξεις την πίεση που θέλεις.

      Διαγραφή
    2. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ ΠΟΛΎ.

      Διαγραφή
  22. Καλησπέρα. Σχετικά με την μέτρηση και ρύθμιση του θερμικού σε αστέρα τρίγωνο η μέτριση γίνετε στην παροχή ή κάτω απο το θερμικό? ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το θερμικό βλέπει το ρεύμα που περνάει από μέσα του, αν είναι συνδεμένο στην παροχή η μέγιστη ρύθμιση του είναι το ονομαστικό ρεύμα του μοτέρ, αν είναι συνδεμένο στο ρελέ Ν το μέγιστο ρύθμισης είναι το ονομαστικό δια ρίζα 3.

      Διαγραφή
  23. Καλησπερα θα μπορουσα να εχω ενα σχεδιο πως να συνδεσω χρονοδιακοπτη σε ενα πινακα αντλιοστασιου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θέλεις να δουλεύει η αντλία συγκεκριμενες ώρες;
      Υπάρχει ρελέ στην εγκατάσταση;
      Διακόπτη;

      Το καλύτερο είναι ο χρονοδιακόπτης να δίνει σε ρελέ και το ρελέ να ελέγχει το υπόλοιπο κύκλωμα

      Διαγραφή
    2. Θελω να συνδεσω ενα χρονοδιακοπτη ραγας μαζι με ενα ρελε παντα τη μεταγωγη θα την κανει μεταγωγικος διακοπτης

      Διαγραφή
    3. Συνδέεις τον χρονοδιακόπτη έτσι ώστε να έχει συνέχεια τάση στα άκρα του μοτέρ του ρολογιού του (μέσω ασφάλειας).
      Την ίδια φάση του ρολογιού την συνδέεις στο ένα άκρο της μεταγωγικής επαφής του. Την άλλη άκρη της μεταγωγικής επαφής την συνδέεις στο Α1 του ρελέ (πηνίο στα 230 Volt), Στο Α2 του ρελέ βάζεις τον ουδέτερο.
      Με αυτό το κύκλωμα τα ρελέ θα οπλίζει τις ώρες που ο χρονοδιακόπτης του ορίσει.
      Στις επαφές ισχύος του ρελέ συνδέουμε το κύκλωμα της αντλίας.

      Διαγραφή
  24. Εχω να κανω με αστερα τριγωνο θελω να παρακαμπτω το start stop ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Γεια χαρα. Για αστεροτριγωνο, στον κινητηρα πρεπει να αναγραφετε τριγωνο 400v ετσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ανώνυμος14/3/17, 8:34 π.μ.

    Your Post is very useful, I am truly happy to post my note on this blog . It helped me with ocean of awareness i really appreciate it.
    best electrical companies

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Ανώνυμος7/4/17, 9:52 μ.μ.

    καλησπερα. εχω ενα μοτερ 50ps 2900 στροφες με αντλια για ποτισμα ξερετε ποσο κοστιζει ενας πινακας τον οποιο να τοποθετησω επανω στο μοτερ και να το δουλευω με μπαλαντεζα και ποσο κοστιζει το καλωδιο το μετρο της μπαλαντεζας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 50 ps ειναι μεγάλο μοτέρ.
      Θέλει χοντρά καλώδια και πίνακα με αστέρα τρίγωνο τουλάχιστον.
      Θέλει ξεχωριστό πίνακα και αυτοματισμό.
      Δεν μπορώ να πω τιμή αλλά υπολόγισε πολλά χρήματα

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος7/4/17, 10:16 μ.μ.

      εχω εναν πινακα αλλα χρησημοποιω σε υποβρυχιο μοτερ 40αρι. και θελω να προσθεσω το 50αρι αλλα θελω να φτιαχω τον πινακα επανω για να το μεταφερω γιατι μας τα εχουν κλεψει πολλες φορες. θελει δυο πινακες για να δουλεψουν παραληλα αλλα δεν ξερω το κοστος

      Διαγραφή
    3. Πάρε προσφορά από 2 - 3 μαγαζιά, για να συγκρίνεις τιμές και πράξε ανάλογα.
      Δεν ξέρω πόσο μπορεί να κοστίσει.

      Διαγραφή
  28. I got great information from this blog.It is very informative..
    Rochester solar

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Ειναι εθκολο να μου δωσεις αυτο το σχεδιο σε γλωσσα ladder?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είμαι τόσο πολύ εξοικειωμένος με την ladder. Θα χρειαστώ χρόνο που δεν μπορώ να διαθέσω.

      Διαγραφή
  30. Your Post is very useful, I am truly happy to post my note on this blog . It helped me with ocean of awareness i really appreciate it.
    Prepaid Lights

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Καλησπερα ...θα ηθελα να ρωτησω κατι και δεν βρικα κανα σχετικο θεμα οποτε το ροταω εδω. Απο ανα μοτερ ρολου γκαραζοπορτας βγενει ενα καλοδιο με 4 αγωγους κιτρινο ,μπλε ,μαυρο καφε. και κατι φωτοκθταρα τα οποια εχω βραχυκυκλωσει. Οταν συνδεω το μπλε και το μαυρο στη φαση και το ουδετερο η πορτα μια ανοιγει και μια κλεινει{αν αποσυνδεσω ταση και ξανασυνδεσω}Μηπως γνωφιζεις πως μπορω να τα συνδεσς με μπουτον ??Η πλακετα που ειχε καηκε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δύσκολα πράγματα ζητάς, τα φωτοκυτταρα ίσως να είναι απαρατητα γετην ασφάλεια σου.
      Ο κατασκευαστής σου λέει τι κάνει ο κάθε αγωγός, δεν είναι στάνταρ για τις γκαραζοπορτες.

      Εγώ θα έκανα πειράματα

      Διαγραφή
  32. Καλημερα.. εχω μια ερωτηση σχετικα μετο θερμικο . Παντα στην ονομαστικη ισχυ (In) του κινητηρα δεν το ρυθμιζουμε (και λιγο παραπανω) ? ειναι δεν ειναι απευθειας τριγ. ειτ αστ/τρ ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παραπάνω γιατί; Δεν είναι καλό αυτό. Αν πέφτει στο ονομαστικό ρεύμα σημαίνει ότι το μοτέρ είναι μικρότερο από την ισχύ που θα έπρεπε να είχε για την δουλειά που κάνει ή κάποιο πρόβλημα υπάρχει π.χ. με τα ρουλεμάν

      Η ρύθμιση του θερμικού έχει σχέση με το σημείο που θα συνδεθεί στο κύκλωμα ισχύος. Το γράφω καθαρά , αν συνδεθεί όπως στο κύκλωμα του παρόντος άρθρου δεν θα ρυθμηστη στο ονομαστικό ρεύμα αλλά στο ονομαστικό διερεμενο με την τετραγωνική ρίζα του τρία . Αυτό γιατί στην πραγματικότητα αν περάσει σε εκείνο το σημείο πάνω από αυτή την τιμή σημαίνει αυτόματα ότι το ολικό ρεύμα που τραβάει το μοτέρ είναι το ονομαστικό.

      Διαγραφή
    2. Συνηθως σε παλιες εγκαταστασεις το θερμικο το ανεβαζουμε ενα κλικ πιο πανω απο το In (μερικα θερμικα μετα απο χρονια γινονται πιο . Αυτο που δεν μπορω να καταλαβω ειναι η θεση της τοποθετησης του θερμικου ειτε το βαλουμε μετα της ασφάλειες ειτε μετα το κεντρικο ρελε το ιδιο ρευμα δεν θα περασει?

      Διαγραφή
    3. Αν το ρελέ του τριγώνου πέρνει ρεύμα μετά το θερμικο το οποίο είναι κουμπωμένο στο κεντρικό ρελέ τότε από το θερμικό περνάει το ολικό ρεύμα του μοτέρ. Σε αυτή την περίπτωση ρυθμίζεται στο ονομαστικό ρεύμα του μοτέρ.

      Στο κύκλωμα του παρόντος άρθρου το ρελέ του τριγώνου πέρνει ρεύμα πριν το κεντρικό ρελέ , πριν το θερμικό, οπότε από το θερμικό ΔΕΝ περνάει όλο το ρεύμα του μοτέρ. Υπάρχει ρεύμα που πάει στο μοτέρ από το ρελέ του τριγώνου. Επειδή τα ρεύματα είναι διανυσματικα η ένταση που περνάει από το θερμικο όταν το μοτέρ είναι στο μέγιστο της ισχύς του είναι το ονομαστικό δια την ρίζα του τρία .

      Αν παλιώνει το θερμικο και εμφανίζεται πιο ευαίσθητο το αλλάζεις δεν το ρυθμίζεις παραπάνω .

      Διαγραφή
    4. Οκ το κατάλαβα ευχαριστω και καλη χρονια.

      Διαγραφή
  33. Γεια σε όλους.
    Τριφασικος κινητήρας 15hp μόλις αλλάξει σε τρίγωνο καίει και τις 3 ασφάλειες της ΔΕΗ
    Τσέκαρα θερμικό ρελεδες και Περιέλιξεις Μοτερ
    Καμία ιδέα !!!
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί θεωρείς ότι είναι λόγο σφάλματος αυτό;
      Ποσά αμπερ είναι οι ασφάλειες τις ΔΕΗ; Ποσά αμπερ τραβάει το μοτέρ;

      Διαγραφή
    2. Δούλευαν όλα δεν άλλαξε κάτι στην ΔΕΗ
      20 Α Μοτερ 40 ΔΕΗ

      Διαγραφή
    3. Δώσε περισσότερες πληροφορίες

      Δούλευε με τα ίδια ρελέ; Ίδιο φορτίο;
      Η παροχή αυτή έχει και άλλες καταναλώσεις; Ποιες είναι αυτές; Προστέθηκε κάτι και μετά τις καίει; Αλλάχτηκα κάτι στο κύκλωμα;
      Ο ήχος του μοτέρ είναι ίδιος σε σχέση με παλαιότερα;

      Διαγραφή
  34. Καλημερα μαστορα!!
    Πολλα μπραβο καταρχην για το site ποθ διατηρεις και μας ανοιγεις τα ματια!!!
    Εψαχνα εχθες να βρω κατι σχετικο με παρραληλισμο γεννητριων, διαταξεις ασφαλείας γεννητριων κτλ και ουσιαστικα δεν βρηκα τπτ σχετικα με γεννητριες. Ετοιμαζεις καποιο project για γεννητριες στο μελλον???
    Θα ηταν πολυ χρησιμο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν εχω ορεξη και διαθεση γραφω
      Δεν ετοιμάζω κάτι για γεννήτριες

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστω για την γρηγορη ανταποκριση.

      Εχεις υποψιν καποιο καλο βιβλιο να μου προτηνεις περι του θεματος Γεννητρια??? Με ενδιαφερη το κοματι του παραλληλισμου και της ασφαλειας (ACB,parraleling module κτλ)

      Διαγραφή
  35. Εχω μια αρδευτικη γεωτρηση με βατραχο. Ξεκιναει αστερα τργωνο. Σημερα πηγα να βαλω να ποτισω παταω το start τιποτα. Ελεγχω το ρευμα οκ οι φασεις κανονικα. Συνηθως οταν υπαρχει καποιο προβλημα αναβει ενα κοκκινο φωτακι που γραφει την ενδειξη βλαβη. Τωρα το φωτακι δεν αναβει. Υπαρχει καποια οδηγια τι να ελεγξω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μήπως είναι καμένο το λαμπάκι;
      Μήπως το μπουτον σταρτ ή το στοπ ε είναι χαλασμένο;
      Μήπως κάηκε το μοτέρ

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστω για την απαντηση. Το μοτερ εχει επιτηρητη σταθμης αλλα αυτη την εποχη εχει δουλεψει 2 - 3 ωρες . Μια διευκρινηση . Αν το κουμπι start ειναι οκ πατωντας δεν θα επρεπε οπλισουν τα ρελε ακομη και αν εχει καει το μοτερ; Παρατηρησα ομως οτι οι φσεις φθανουν μεχρι την εισοδο του Q. Στην εξοδο του Q δεν φθανει ρευμα. To Q απο οτι βλεπω στο σχεδιο πρεπει να ειναι κατι σαν αυτοματος. Αν θελω να δω το μοτερ πρεπει να μετρησω την αντισταση των πηνειων. Ειναι 18,5 Kw franklin τι αντισταση πρεπει να δειχνει το πολυμετρο; Ευχαριστω ξανα Μιχαλης

      Διαγραφή
    3. Ανάλογα την υλοποίηση του κυκλώματος τα ρελέ οπλίζουν ή όχι αν πατάς το σταρτ και έχει πέσει το θερμομαγνητικο . Αν έχει πέσει θερμικό τότε δεν οπλίζουν ακόμη κι αν το μπουτόν είναι καλό. Δεν ξέρω αν το κύκλωμα σου είναι με θερμικό ή θερμομαγνητικο. Επισεις δεν ξέρω τι είναι το q . Ανάλογα τον σχεδιαστή του κυκλώματος μπορεί να είναι θερμικό, θερμομαγνητικο, ασφάλεια ή κάτι άλλο.

      Προφανώς, από τα λεγόμενα , σου έχει «πέσει» το q. Πρέπει να το κανείς reset πατώντας κάποιο μπλε ή μαύρο κουμπί που έχει πάνω του . Αν μετά το reset ξαναπέσει σημαίνει ότι κάτι πάει στραβά.

      Τα πηνια πρέπει να έχουν μεταξύ τους ίδια τιμή αντίστασης, όσο μεγαλύτερο το μοτέρ τόσο μικρότερη η τιμή της. Κοντά στο ένα ωμ ή μικρότερη πρέπει να είναι στο δικό σου. Επίσης πρέπει μεταξύ Πηνιου και γης η αντίσταση να είναι πολύ μεγάλη , τις τάξεις των μέγα ωμ

      Διαγραφή
  36. Καλημερα σας !Ειχα ενα δισκοπριονο χειρος ,το οποιο το μετετρεψα σε σταθερο παγγου.ειναι μονοφασηκο με ισχυ 1650 watt.Το προβλημα ειναι οτι φρακαρε η λαμα με αποτελεσμα να καει το μοτερ.Ερωτο λοιπον τι αυτοματισμο πρεπει να βαλο για να μην την ξαναπαθο;;;;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα θερμομαγνητικο στα αμπερ του κινητήρα , είναι μια καλή λύση .

      Διαγραφή
    2. οκ ευχαριστω πολυ !!!!!!!

      Διαγραφή
  37. έχω ένα τριφασικό μοτέρ που συνδέεται μόνο σε αστέρα (Δ220/380Υ Υ400-460)
    θα ήθελα να ρωτήσω τι θερμικό να πάρω (τιμή σε αμπέρ θερμικού)και αν το ρυθμίσω
    δια τη ρίζα του 3 ή όχι.
    (η σύνδεση θα γίνει τριπόλικός διακόπτης > τριφασική ασφάλεια > και το θερμικό

    ευχαριστώ εκ των προτέρων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Το μοτερ ειναι 10 hp. 7.5kw. 15amper


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 15 αμπερ θα ρυθμησεις το θερμικό

      Διαγραφή
    2. Ευχαρισατω πολυ φιλε μου.
      Το site σου ειναι υπεροχο. Βοηθαει και λυνει πολλα προβληματα

      Διαγραφή
  39. καλημέρα ηλεκτρολόγε.
    στο μοτέρ που προανέφερα 10hp θέλω να συνδέσω έναν (αυτόματο) αν το λέω σωστά και ένα χρονοδιακόπτη
    τον αυτόματο όταν υπάρχει διακοπή στο δίκτυο να εκκινεί το μοτέρ χωρίς δικιά μου παρέμβαση μετά από κάποια δευτερόλεπτα,
    και το χρονοδιακόπτη να το ρυθμίσω να κλείνει μετά από κάποιες ώρες. το μοτέρ είναι ποτιστικό

    σου είναι εύκολο να φτιάξεις ένα σχέδιο έστω και πρόχειρο?

    (ερασιτέχνης) οι γνώσεις μου είναι τεχνικό λύκειο πριν κάμποσα χρόνια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Ενοητε με ρελε ισχυος και πως να να συνδεσω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποιο δίκτυο, αν κοπεί , πρέπει να πάρει μπροστά τομοτερ

      Θες δυο χρονοδιακόπτες, έναν να περιμένει τα δευτερόλεπτα που θες πριν την εκκίνηση και έναν για το πόσο χρόνο να δούλεψει .

      Διαγραφή
    2. το δίκτυο ΔΕΗ πχ. κεραυνούς, διακοπή.
      μπορείς να σχεδιάσεις την σύνδεση?

      Διαγραφή
    3. Έχεις γεννήτρια;
      Γι αυτό ρώτησα, πως θα δουλέψει αν κοπεί το ρεύμα;

      Διαγραφή
    4. όχι το μοτέρ είναι για ποτιστική χρήση

      Διαγραφή
  41. εννοώ για στιγμιαίες διακοπές, να εκκινεί αυτόματα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα δηλαδή το βάζεις μπρος με μπουτόν σταρτ και όταν πεσει στιγμιαία το ρεύμα σταματάει να δουλεύει;
      Αν είναι έτσι γιατί δεν βάζεις έναν διακόπτη;
      Αντί για μπουτόν διακόπτη . Και με διακόπτη μπορείς να ελέγχεις μετά πόση ώρα θα δουλεύει.
      Βέβαια αν γίνουν απανωτές διακοπές τι θέλεις να κάνει; Με τον αυτοματισμό που περιγράφεις δεν θα μπορείς να ελέγξεις πόσες βρες θα δουλεύει. Αν πχ το βάλεις για δυο ώρες και στο τέλος των δυο ωρών κάνει πτώση θα δουλέψει πάλι για άλλες δυο ώρες..
      Μήπως είναι καλύτερα να βάλεις 24 ωρο χρονοδιακόπτη; Να λες πχ από τις τρεις έως τις πέντε το απόγευμα να δουλεύει. Αν κοπεί για λίγο το ρεύμα θα συνεχίσει να δουλεύει μόνο για το υπόλοιπο χρόνο που θα ζητήσεις .
      Πολύ απλά η έξοδος του 24 βρούμε θα οπλίζει το ρελέ ισχύος της αντλίας. Απλό κύκλωμα.
      Μάλιστα θα μπορούσες να βάλεις εβδομαδιαίο χρονοδιακόπτη για ξεχωριστό έλεγχο κάθε ημέρα της εβδομάδας.
      Ο χρονοδιακόπτες πρέπει να είναι με εφεδρεία, που σημαίνει να έχει μπαταρία για να μην χανει την ώρα.ενας απλός μηχανικός με δοντάκια είναι μια χαρά

      Διαγραφή
    2. είναι με μπουτόν σταρτ.
      και όταν πέφτει στιγμιαία το ρεύμα σταματάει.
      αυτός ο διακόπτης πως συνδέετε για να εκκινεί πάλι το μοτερ σε στιγμιαία διακοπή?
      θα βάλω και τον 24 ωρο χρονοδιακόπτη

      Διαγραφή
  42. Οι δυο διακοπτες πρεπει να συνδεθουν σε σειρα για εκκινει αυτοματα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν χρειάζονται δυο διακόπτες.
      Γενικός διακόπτης, γενική ασφάλεια , δυο ασφάλειες μετά, μια τριφασική για το μοτέρ, μια μονοφασική για τον αυτοματισμό.
      Μετά την ασφάλεια του μοτέρ θερμομαγνητικο στα 15 αμπερ και μετά ρελέ ισχύος 15 Kwatt στα 230 βολτ(αν έχεις ουδέτερο) .
      Από την ασφάλεια του αυτοματισμού παροχή στον χρονοδιακόπτη και στην επαφή του .
      Η έξοδος του χρονοδιακόπτη στο Α1 του ρελέ. Στο Α2 του ρελέ ο ουδέτερος.
      Καλό είναι να βάλεις και ένα κόκκινο λαμπάκι που θα ανάβει αν πέσει το θερμομαγνητικο

      Διαγραφή
  43. λέω να βάλω χρονικό καθυστέρησης delay on (ώστε να οπλίζει μετά από μισό -ένα λεπτό σε περίπτωση στιγμιαίας διακοπής) σε σειρά με το 24ωρο χρονοδιακόπτη
    ώστε όταν οπλίζει το χρονικό delay on να πάει ρεύμα στον 24ωρο διακόπτη και από εκεί να πάω στο Α1 του ρελέ ισχύος

    αλλά δεν ξέρω την συνδεσμολογία των διακοπτών delay on και τον 24ωρο χρονοδιακόπτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή η ιδέα σου.

      Το σχέδιο συνδεσμολογία των χρονικών θα την βρεις στο ίδιο το χρονικό ή το εγχειρίδιο που το συνοδεύει

      Διαγραφή
  44. Ειναι προτιμοτερο να παρω παροχη για να παω στο Α1 του ρελε ισχυος μετα την ασφαλεια του βοηθητικου κυκλωματος η μετα την επαφη του θερμικου?
    Οσο αναφορα το λομπακι του θερμικου σε περιπτωση πτωσης σωστη η παρατηριση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και απο τα δυο πρέπει να περνάει η εντολή , και από την επαφή του θερμομαγνητικού και από την ασφάλεια του αυτοματισμού .

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστω φιλε ΔΗμητρη.

      Για το ρελε delay on και τον χρονοδιακοπτη σωστη η σειρα που προανεφερα?

      Διαγραφή
    3. Από την στιγμή που θα μπουν σε σειρά δεν έχει σημασία πιο είναι πρώτο.
      Το ίδιο κάνει .

      Διαγραφή
  45. Εχω ενα προβλημα.εχω ενα μοτερ τριφασικο 40.το δουλευω αστερα τριγωνο.το προβλημα ειναι το εξης.την ωρα που παει να κανει την αλλαγη απο αστερα σε τριγωνο,δεν οπλιζει το ρελε του τριγωνου. το μοτερ δεν ειναι βραχυκυκλωμενο.. η ταση ειναι καλη
    ουτε θερμικο ριχνει ουτε ασφαλειες καιει υπαρχει περιπτωση να μην κανει αυτοσυγρατηση το ρελε του τριγωνου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν το κύκλωμα που δουλεύει είναι ίδιο με αυτό του ποστ τότε ή η επαφή του αστέρα δεν κλείνει είτε το πηνίο του ρελε του τριγώνου είναι καμένο.
      Αν οι καλωδιώσεις είναι σωστές βέβαια

      Μπορεί και το ρελε του τριγώνου να είναι απλά κολλημένο

      Διαγραφή
  46. Καλημέρα Δημήτρη σέ ένα κοχλιομεταφορεα 4 μέτρων τι μοτέρ να χρησιμοποιηθεί ??Ο κοχλιομεταφορεας θα μεταφέρει κουκούτσι ροδάκινου το χρησιμοποιώ για θέρμανση ή σωλήνα είναι Φ115 καί η αριδα είναι Φ 100. Έχω καί μία αλλη ερώτηση σέ μονοφασικό μοτέρ το ρεύμα επιστρέφει από τον ουδέτερο στα τριφασικό μοτερ πώς επιστρέφει αφού δεν χρεισμοποιητεε ουδέτερος.ευχαριστω εκ τόν προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα μοτέρ μικρό μονοφασικο με μειωτηρα περίπου 0,37 κιλοβάτ μου μοιάζει καλό για αυτό που θέλεις να κανείς.
      Ο μεταφορέας απλά τα μεταφέρει , δεν συμπιέζει , γιατί σε αυτή την περίπτωση είναι αλλά τς δεδομένα και θέλει μεγαλύτερο μοτέρ.

      Στα τριφασικά το ρεύμα της κάθε φάσεις επιστρέφει από τις άλλες δυο φάσεις

      Διαγραφή
  47. Καλησπέρα, ευχαριστω πολυ Δημήτρη να είσαι καλά πού μας δίνεις λύσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Παιδια μπορειτε να με διαφωτισετε.Υποβριχιο μοτερ3 hp τριφασικο ρευμα 5,8 αμπερ.Το βαζω σε λειτουργια ρυθμιζω το θερμικο 6 αμπερ ,πεφτει μετα απο 20 λεπτα.Μετραω το ρευμα σε φουλ φορτιο με αμπεροτσιμπιδα 8,4 αμπερ ανα φαση.Ανεβαζω το θερμικο στα 6,5 αμπερ δεν πεφτει.Ειναι σωστο που τραβαει 2 αμπερ παραπανω η θα το βγαλω καμενο λειαν συντομως .ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ ΠΑΙΔΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΩ ΚΑΠΟΙΟΝ ΓΝΩΣΤΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το μανομετρικό της αντλίας, αντλία δεν είναι; είναι αρκετό για την δουλειά που κάνει;
      Πιθανόν να είναι μικρή σε ισχύ γι αυτό που θες

      Σαν μοτέρ επειδή είναι στο νερό μπορεί και να αντέξει περισσότερο από ότι φαντάζεσαι

      Διαγραφή
  49. Καλησπέρα, Δημήτρη πώς να αλλάξω την φορα περιστροφής σε τριφασικό μοτέρ με μονοφασική παροχή και πυκνωτή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως και σε ένα τριφασικό, είναι το ίδιο.
      Αλλάζεις θέση μεταξύ τους δύο από τα τρία καλώδια που πάνε στα τύλιγματα. (σκατζα).

      Διαγραφή
  50. Καλησπέρα, Δημήτρη μπορώ να συνδέσω στην είσοδο του πυκνωτή ροοστατη ισχύος για την φάση για να δίνει στο αλλά ακρο την ιδια τάση γιατί τώρα έχει φάση 236 βολτ καί φάση πυκνωτή 276 βολτ , επίσης για ξεκινημα θα βάλω πυκνωτή εκκίνησης 160μf το μοτέρ είναι 0,75kw και ο πυκνωτής λειτουργίας είναι 50μf,το μοτέρ έχει μειωτηρα καί θά λειτουργεί με φορτίο (κοχλιας μεταφοράς) στερεών καυσίμων πελλετ/κουκούτσια ροδακινου.Ο πυκνωτής εκκίνησης θα βγαινει εκτός κυκλώματος έπειτα από 3 δευτερόλεπτα με χρονικο διακοπής τροφοδοσίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν πετυχενεις κάτι βάζοντας ροοστατη, χειρότερα το κάνεις.
      Γιατί έχεις και πυκνωτή εκκίνησης ;
      Δεν χρειάζεται

      Τα 50μf πως τα υπολόγισες;

      Διαγραφή
  51. Καλημέρα, Δημήτρη το μοτέρ είναι τριφασικό για αυτό ρωτάω και συγνώμη για την παραληψη που δεν το ανέφερα παραπάνω, εκεί που χρειάζεται 0,37kw μονοφασικό μοτέρ πιστεύω να κάνω την δουλειά με μοτέρ τριφασικό 0,75kw σε μονοφασική παροχή με πυκνωτές ένα μονίμου λειτουργίας και ενα εκκίνησης γι'αυτό ρωταω για τόν ροοστατη γιατί υπάρχουν άνισα ρεύματα.Το μοτέρ είναι με μειωτηρα 63 στροφών, η χρήση του θά είναι να μεταφέρει στερεά καύσιμα (πέλλετ, κουκούτσια ροδάκινου) στην αρχή θα ξεκινά χωρίς φορτίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι καλή ιδέα να βάλεις αυτό που λες ροοστατη δηλαδή ελεγκτή τάσης γιατί δεν θα δουλέψει ικανοποιητικά
      Η χρήση πικνωτη δεν είναι καλή ιδέα για να γλυτώσεις χρήματα
      Βάλε τριφασικό με ίνβερτςρ

      Διαγραφή
  52. Καλημέρα Δημήτρη χρόνια πολλά,πολυχρονος με υγεία ότι επιθυμεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Καλησπέρα, κατ' αρχάς πολλά συγχαρητήρια για τη σελίδα σου. Μήπως υπάρχει κάποιο σχέδιο βοηθητικού κυκλώματος εκκίνησης αστέρα-τριγώνου ,με διακόπτη ON-OFF ( όχι με μπουτον όπως στο σχέδιο ) και χρονοκαθυστέρηση για την εκκίνηση ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν μου είναι εύκολο κάτι τέτοιο
      Ψαξε στο ίντερνετ σίγουρα υπάρχει το κύκλωμα που ζητάς

      Διαγραφή
  54. Έχω μία υποβρύχια αντλία 30 kW και την δουλεύω αστέρα τρίγωνο μου έτυχε ένα inverter 30kw πώς θα μπορούσα να το συνδέσω στην υποβρύχια αντλία γιατί θέλω να ρυθμίσω λίγο και τη συχνότητα για να μου βγάζει λιγότερη ποσότητα νερό άραγε γίνεται και πώς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε τρίγωνο.

      Βρίσκεις σε ποιους δύο αγωγούς πάει η κάθε φάση, τρία ζευγάρια δηλαδή και τα συνδέεις στην έξοδο του ίνβερτςρ.
      Ρυθμίζεις τις παραμέτρους, βάζεις κι ένα ποτενσιομετρο για έλεγχο της ταχύτητας.
      Ελέγχεις την φορά περιστροφής.

      Κατέβασε από το ίντερνετ το μσνουαλ του ινβερτερ και ακολούθησε τις οδηγίες που έχει

      Διαγραφή
  55. ειμαι φοιτητης ηλεκτρολογος μηχανικος και θα ηθελα να κανω μια ερωτηση σχετικα με μια εργασια οπου εχω . μου ζηταει , να σχεδιαστη το κυκλωμα αυτοοματισμου που εκκινει με συνδεσμολογια αστερα- τριγωνο εναν κινητηρα που περιστρεφει μια αντλια η οποια ελεγχεται απο 1 υδροστατη .μπορει να με βοηθησει καποιος ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το κύκλωμα του παρόντος post κάνει την δουλειά που θέλεις.
      Γεφυρωνεις το σταρτ και αντικαθιστώντας την επαφή του στοπ με τον υδροστατη.

      Με τον όρο υδροστατη υποθέτω εννοείς φλοτερ στάθμης νερού .
      Σε αυτή την περίπτωση το φλοτερ δεν πρέπει να ανοίγει και κλείνει πολύ συχνά το μοτέρ πρέπει δηλαδή να έχει το on off του αρκετή απόσταση στάθμης

      Διαγραφή
  56. Ανώνιμε φιλλε είσε στο ΔΙΠΑΕ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. Έχω έναν κινητήρα τριφασικό ψυκτικού 3 hp.θελω να βάλω πυκνωτή για βελτίωση συνφ και μείωση της κατανάλωσης.Ειναι από μεγάλο ψυγείο κτεωπολειου.
    Τι πυκνωτές θα χρειαστώ.
    Ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  58. Για ένα κομπρεσέρ επαγγελματικού ψυγείου κτεωπολειου 3 hp τι πυκνωτές χρειάζονται για συνφ και μείωση κατανάλωσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  59. Καλησπέρα.. Έχουμε την απόσταση του καλωδίου (320m) και η ισχύ (1kw). Ποιος είναι ο τύπος που πρέπει να χρησιμοποιήσω για να βρω την διατομη καλωδίου, ώστε να μην υπάρχει πτώση τασεως??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  60. Θελω να κάνω μια ερώτηση.Απο το μοτερ(αντλια υποβρύχια) βγαίνουν 2 καλώδια με 3 αγωγους το καθένα + την γειωση,παίζει ρόλο ποιο καλώδιο θα συνδέσεις απο την μεριά του τριγωνου-αστερα και ποιο απο την μεριά του δικτυου,όπως έχεις στο σχέδιο,με τα τυλίγματα σωστά συνδεμένα προφανος,ή είναι το ίδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρακτικά είναι το ίδιο.

      Τυπικά πρέπει η τάση να συνδεθεί στα τύλιγματα όπως αναφέρει ο κατασκευαστής.
      Η διαφορά στον τρόπο σύνδεσης είναι η διαφορά τάσης ανάμεσα στο τύλιγμα και στο σώμα του μοτέρ εκεί που έχουν άμεση επαφή. Με την σύνδεση του κατασκευαστή η διαφορά είναι μικρότερη και άρα θεωρητικά καλύτερα για την μακροζωία του μοτέρ

      Διαγραφή
  61. Οκ καλά υπέθεσα,απλά άμα ο κατασκευαστής δεν δείχνει κατι,πως μπορείς να το βρεις σε μια υποβρύχια αντλία!Υπάρχει περίπτωση να έχεις εστω και μικρή, μικρότερη ένταση στα τυλίγματα π.χ. σε μία αντλία 100kw?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν το ξέρω. Λογικά όμως αν κάνεις και τις δύο συνδεσμολογιες τότε σωστή είναι αυτή που έχει την μικρότερη ένταση γιατί η μικρότερη διαφορά δυναμικού τυλιγματος με σώμα σημαίνει και μικρότερες απώλειες ρεύματος.

      Διαγραφή
  62. Καλησπέρα!! Έχω ένα κοφλερ αερος που έχει πάνω δύο μοτερ 4KW μπορώ να τα κάνω να δουλεύουν ταυτόχρονα με δυο ρελε ισχυος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρω.
      Δεν ξέρω γιατί δεν δίνεις καμία πληροφορία για το τί υπάρχει και τί θέλεις να κάνεις.

      Τώρα πώς ελέγχονται;
      Γιατί έχει δύο μοτέρ;
      Πώς ελέγχονται τώρα;

      Διαγραφή
  63. καλησπερα εχω ενα μοτερ 5,5 HP τριφασικο 8,1 Α τριφασικο με διακοπτη αστερα τριγωνο μεχρι τωρα δουλευε μια χαρα αλλα τελευταια εκανε βραχυκυκλωμα και εριχνε και την ασφαλεια στο μετρητη της δεη αλλα δεν το κανει συνεχεια ποτε δουλευει ποτε δε δουλευει με φορτιο η χωρις φορτιο. Στον πινακα μου εχουν βαλει ενα επιτηρητη τασης και ενα θερμικο ρυθμισμενο στα 5 Α περιπου λογικα και απο οτι μπορω να καταλαβω πριν απο την γενικη ασφαλεια του μοτερ. Οπως ισως συμβαινει συνηθως οταν ερχεται μαστορας να το δει δουλευει μια χαρα και οταν φευγει βραχυκυκλωμα. Εγω αυτο που θελω να μαθω ειναι αν φταει το μοτερ για το βραχυκυκλωμα η οι καλωδιωσεις η τελος παντων τι προτεινεις εσυ. Το μοτερ ειναι σε ξυλουργικη σβουρα και εχει συχνες εκκινησεις αν εχει σημασια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δύσκολα τα πράγματα δείχνουν.
      Είναι από τις περιπτώσεις που θέλει ψάξιμο ανταλλακτικά και δοκιμές για να βρεθεί λύση.
      Αλλάζεις ένα ένα τα στοιχεία του κυκλώματος και κάποια στιγμή θα σταματήσει το πρόβλημα.
      Αν μαντευα θα έλεγα το μοτέρ που σε κάποιο σημείο έχει πρόβλημα τό πηνίο του. Ίσως λόγο φθαρμένων ρουλεμάν

      Διαγραφή

Διαβάζω όλα τα σχόλια