Google+ Ηλεκτρολόγος μηχανικός: Ομαλή εκκίνηση τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα με χρήση soft starter
Προσοχή: Οι οδηγίες που δίνονται στο παρόν blog πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα με εξουσιοδότηση από τον νόμο για την πραγματοποίηση ηλεκτρολογικών εργασιών καθώς και τις απαραίτητες γνώσεις. Μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους για όσους πραγματοποιούν τις εργασίες, αλλά και για το κοινό.

Ομαλή εκκίνηση τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα με χρήση soft starter

Ομαλός εκκινητής (soft starter) για κινητήρα
το μέγιστο 37 Kwatts. 



Τα ασύγχρονα τριφασικά μοτέρ βραχυκυκλωμένου δρομέα είναι τα πιο κοινά μοτέρ που χρησιμοποιούνται σε μεγάλο πλήθος εφαρμογών γιατί είναι απλά στην κατασκευή, αξιόπιστα και οικονομικά.

Η ρύθμιση των στροφών του ρότορα τους δεν είναι δυνατή αν δεν αλλάξει και η συχνότητα της τροφοδοσίας τους. Το εξάρτημα που χρησιμοποιείται γι' αυτόν τον σκοπό είναι το inverter.

Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις , που δεν μας ενδιαφέρει ο έλεγχος των στροφών ενός τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα, επομένως δεν χρειαζόμαστε ένα "ακριβό" inverter, αλλά επίσης δεν θέλουμε, κυρίως για λόγους κόστους, να περάσουμε 7 αγωγούς, να χρησιμοποιήσουμε τρία ρελέ, συν το χρονικό, για υλοποίηση αυτοματισμού εκκίνησης αστέρα τρίγωνο.


Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει η εναλλακτική λύση της χρήσης, του συγκριτικά φθηνότερου, ομαλού εκκινητή ή soft starter.

Το φυλλάδιο του soft starter. 
Το soft starter χρειάζεται μόνο 4 αγωγούς προς το μοτέρ για να λειτουργήσει, τρεις αγωγοί για τις φάσεις και ένας για την γείωση.

Με την εντολή εκκίνησης και την τροφοδότησή του με τις τρεις φάσεις, ενώνει την μία φάση απευθείας στην έξοδο του με γέφυρα.
Τις δυο άλλες φάσεις  τις ελέγχει, ως προς την τιμή της τάσης τους, με στοιχεία ηλεκτρονικών ισχύος έτσι ώστε σε καθορισμένο και ρυθμιζόμενο χρόνο να φτάσουν στην μέγιστη και κανονική τιμή τους.
Στο τέλος αυτής της διαδικασίας εκκίνησης και οι δυο αυτές φάσεις ενώνονται με ρελέ απευθείας στα τυλίγματα του μοτέρ.

Με άλλα λόγια το μοτέρ συνδέεται κατευθείαν σε συνδεσμολογία τριγώνου και για τα πρώτα
Εσωτερικά του soft starter.
Αριστερά φαίνονται τα ποτενσιόμετρα ελέγχου επιτάχυνσης,
επιβράδυνσης και  ροπής στην πλακέτα ελέγχου.
Στην μέση τα δυο ηλεκτρονικά στοιχεία ισχύος και δεξιά το ρελέ 
δευτερόλεπτα η τάση, και κατά συνέπεια το ρεύμα, περιορίζονται με ελεγχόμενη σταδιακή αύξηση τους.
Συνεπακόλουθα η ροπή και οι στροφές του μοτέρ αυξάνουν σταδιακά έως τις ονομαστικές του στροφές.

Αν η ροπή που χρειάζεται κατά την εκκίνηση για να ξεκινήσει το φορτίο είναι αρκετά μεγάλη, δεν συνιστάτε η χρήση του soft sterter, άλλωστε αυτό είναι το μεγαλύτερο μειονέκτημά του soft starter.
Ο ομαλός εκκινητής ac μοτέρ χάλασε.
Άλλο ένα χαλασμένο soft starter 

30 σχόλια:

  1. Στο soft starter αναφέρετε πως για να ξεκινήσει χρειάζεται 4 αγωγούς ενώ στον αστέρα τρίγωνο χρειάζεται 7, είχα την εντύπωση πως 4 χρειαζόντουσαν και στον αστέρα-τρίγωνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι.
      Τα πηνία του μοτέρ είναι 3, επομένως υπάρχουν 6 άκρα (δυο για το κάθε πηνίο) τα οποία πρέπει να τροφοδοτηθούν ή να γεφυρωθούν από τον πίνακα ελέγχου. Αυτό σημαίνει 7 αγωγούς (ένας για την γείωση)

      Διαγραφή
  2. ti mporei na symbenei otan exoume asymetria sta amper se trifasiko ypobrixio
    (px) 10/12.5/14 ampere stis faseis me sta8era volt 400v

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολλές μπορεί να είναι οι αιτίες αλλά η πιο πιθανή είναι να έχει αρπάξει ένα τύλιγμα από τα τρία .
      Δηλαδή ένα τύλιγμα για κάποιο λόγο να έχει λιγο μεγαλύτερη ωμικη αντίσταση.

      Διαγραφή
    2. to moter htan se akinisia gia 10 meres ezbise kanonika stin epanekinish eygale problima

      Διαγραφή
    3. Τι πρόβλημα έβγαλε;
      Η βλάβη μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή.

      Διαγραφή
  3. Απαντήσεις
    1. Πολύ μικρή πιθανότητα , στατιστικά μιλώντας.
      Για σιγουριά μέτρα το.
      Βγάλε την υποβρύχια αφαίρεσε την παροχή και μέτρα καλώδια και πηνια

      Διαγραφή
  4. Μπορείς αν είναι δυνατόν να δώσεις αναλυτικές οδηγίες για την εγκατάσταση του soft starter ?
    Βλέπω πολλά διαγράμματα να έχουν εξωτερικό ρελέ φορτίου σε συνδεσμολογία τριγώνου και αναρωτιέμαι γιατί ?

    Επίσης από τα διαγράμματα των διαφόρων μοντέλων παραπάνω, θα μπορούσες να εξηγήσεις τα διαγράμματα και σε τι αποσκοπούν ?

    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η κάθε μάρκα , το κάθε μοντέλο έχει άλλες δυνατότητες και χαρακτηριστικά.
      Οι αναλυτικές οδηγίες δίνονται από τον κατασκευαστή. Εδώ έχω την βασική ιδέα της λειτουργίας του.

      Το ρελέ είναι ένα στοιχείο που κόβει το ρεύμα εύκολα σε περίπτωση άμεσης ανάγκης , Το soft starter αν κολλήσει θα έχεις μεγάλο πρόβλημα στον έλεγχο του ενώ κανονικά έχει και χρόνο καθυστέρηση στην παύση του .

      Ανάλογα το πως θα δουλέψεις το soft starter κάνεις και την ανάλογη σύνδεση. Με σταρτ στοπ επαφές; Με μια επαφή on off; Χωρίς καθόλου επαφές; Με άμεση λειτουργία του αν έχει τάση στην είσοδο;


      Διαγραφή

    2. Εχω ένα ασύχρονο 3φ των 5,5Kw που μέχρι σήμερα εκκινεί με αστέρα τρίγωνο.
      Σκεφτόμουν να τοποθετήσω ένα soft starter στην θέση του αναλογικού κυκλώματος, αλλά δεν έχει ξανά επαφή με συγκεκριμένο υλικό.
      Ψάχνοντας είδα ορισμένες υλοποιήσεις αλλά δεν ξέρω τι πως που ποιο ...

      Διαγραφή
    3. Αποφάσισε πως θα τον ελέγχεις και το υλοποιείς.
      Καλύτερα να κρατήσεις τον έλεγχο που έχει τώρα και να βάλεις το soft starter.
      Πως ελέγχεται τώρα;

      Διαγραφή
    4. Μπουτόν start stop και ένα emergency .

      Διαγραφή
    5. Επομένως το καλύτερο και πιο προσιτό είναι να υλοποιηθεί το κύκλωμα της τέταρτης συνδεσμολογίας της αριστερής σελίδας του προσπέκτους που έχω στην ανάρτηση (κάτω δεξιά )
      Το ΚΜ1 είναι το ρελέ που τώρα ελέγχει το μοτέρ . Το κοινό, όχι του Αστέρα ούτε του τριγώνου

      Διαγραφή
  5. Iparhi kapia selida pu na dihni leptomeros tin sindezmologia Soft Starter me start stop manul k auto . tnx

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχουν όλα τον ίδιο τρόπο ελέγχου , εξαρτάται από το μοντέλο και τον κατασκευαστή.
      Στα φυλλάδια που δίνουν μαζί δείχνει όλες τις περιπτώσεις που υπάρχουν

      Από εκεί και πέρα κανείς το κύκλωμα που θέλεις ανάλογα τις ανάγκες σου

      Διαγραφή
  6. Για σας να ρωτήσω για αγορά
    ένος ινβερτερ χρειαζόμαστε και την ισχυρή του κινητήρα ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Για σας να ρωτήσω για αγορά ενός ινβερτερ χρειαζόμαστε και την ισχυ του κινητού ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ναι! Καθώς και αν είναι μονοφασικό η τριφασικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εγώ ήθελα να ρωτήσω! Ποιες παραμέτρους σεταρουμε σε ένα drive κινητήρα (inverter);

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλοι οι παράμετροι που διαθέτει το κάθε μοντέλο ίνβερτερ θέλουν εν δύναμή ρύθμιση

      Διαγραφή
  10. Για ένα κομπρεσέρ αέρα με πιεσοστάτη και θερμομαγνητικό ενσοματομένα μοτερ 7.5kw 10 hp μπορούν να εκκινήσουν απευθείας με τρίγωνο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι καλή ιδέα γιατί θα τραβήξει πολλά αμπερ στην εκκίνηση του.
      Σε μια βιομηχανία ή βιοτεχνία μπορεί να μην είναι πρόβλημα . Γενικά αν η παροχή του ρεύματος στην εγκατάσταση είναι μεγάλη, μπορεί ένα μεγάλο μοτέρ να συνδεθεί απ ευθείας σε τρίγωνο.

      Διαγραφή
  11. Έχω τριφασικο αεροσυμπιεστη 3kw με ένα επιτοιχιο διακόπτη της pilux. Θέλω να το αντικαταστήσω με θερμομαγνητικο της abb. Ο όμιλος εκκίνησης μου είναι απαραιτητος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε μια δική σου εγκατάσταση τι θα τοποθετούσες για τον παρακάτω ηλεκτροκινητήρα αεροσυμπιεστή;
      https://i.ibb.co/r6F6w87/20240120-150149.jpg

      Διαγραφή
    2. 6,8 αμπέρ είναι λίγα.
      Θα έβαζα απευθείας σύνδεση

      Διαγραφή
    3. κατανοητό για τον ομαλό εκκινητή. Σε ευχαριστώ.
      Να μην μπει ούτε θερμομαγνητικό; Ήμουν μεταξύ του ABB 44096 ή του 17936. H διαφορά τους ειναι στο lcs (50kA αντί 100kA) και οτι το ενα έχει και ενσωματωμένη λειτουργία αποσυνδέσης και αντιστάθμιση θερμοκρασίας. Δε ξερω τι να επιλέξω, εφόσον το χρειάζομαι, και ο ηλεκτρολόγος εγκαταστάτης δεν ειναι ιδιαίτερα συζητήσιμος.

      Διαγραφή
    4. Και τα δύο κάνουν δουλειά .
      Όποιο θες πάρε

      Διαγραφή

Διαβάζω όλα τα σχόλια