Google+ Ηλεκτρολόγος μηχανικός: Σύνδεση κινητήρα συνεχούς (DC) με παράλληλη και σε σειρά διέγερση
Προσοχή: Οι οδηγίες που δίνονται στο παρόν blog πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα με εξουσιοδότηση από τον νόμο για την πραγματοποίηση ηλεκτρολογικών εργασιών καθώς και τις απαραίτητες γνώσεις. Μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους για όσους πραγματοποιούν τις εργασίες, αλλά και για το κοινό.

Σύνδεση κινητήρα συνεχούς (DC) με παράλληλη και σε σειρά διέγερση

Μοτέρ DC
Συνδεσμολογία μοτέρ συνεχούς ρεύματος

Οι κινητήρες συνεχούς ρεύματος έχουν διαφορετική συμπεριφορά στην ροπή ανάλογα με τον τρόπο σύνδεσης των πηνίων του στάτη και του ρότορα, επομένως ανάλογα με την εφαρμογή που θα χρησιμοποιηθούν επιλέγεται και η σύνδεση των πηνίων τους.

Τα πηνία μπορούν να συνδεθούν παράλληλα ή σε σειρά όπως φαίνεται στο σχέδιο. 

Υπάρχει βέβαια και η επιλογή της τροφοδοσίας του κάθε πηνίου από διαφορετική πηγή τάσης, αυτό που λέμε ξένης διέγερσης. Επίσης υπάρχουν και μοτέρ με βοηθητικά τυλίγματα και σύνθετες συνδέσεις, με ένα μέρος του πηνίου του στάτη σε σειρά και άλλο τμήμα του πηνίου παράλληλα συνδεμένα.

Η ροπή στην εκκίνηση είναι η μέγιστη δυνατή στην σύνδεση σε σειρά. Τυπικό παράδειγμα χρήσης αυτής της συνδεσμολογίας είναι η μίζα του αυτοκινήτου που θέλουμε την μέγιστη ροπή στην εκκίνηση της ενώ δεν μας ενδιαφέρει η ροπή της μίζας όταν έχει ξεκινήσει το μοτέρ του αυτοκινήτου.

Ο έλεγχος της ταχύτητας στα παράλληλης διέγερσης μοτέρ γίνεται με τον έλεγχο της τάσης στο πηνίο του ρότορα στον οποίο κυκλοφορεί και το μεγαλύτερης έντασης ρεύμα μεταξύ των δυο πηνίων.

Στην θέση του ροοστάτη στο σχέδιο στην πράξη υπάρχει πλακέτα που ελέγχει την τάση με ηλεκτρονικά ισχύος.

Η αλλαγή της φοράς περιστροφής του κινητήρα γίνεται αλλάζοντας την πολικότητα του ρεύματος στον ρότορα (ή σπάνια στον στάτη ). Αν αλλαχθεί η πολικότητα και στα δυο πηνία δεν θα αλλάξει η φορά περιστροφής.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάζω όλα τα σχόλια